|
Vyučující
|
-
Buršíková Dana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D.
-
Vorlíčková Petra, Mgr.
-
Suleková Michala, Mgr.
-
Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní otázky vývojové psychologie, předmět vývojové psychologie 2. Základní metody využívané ve vývojové psychologii 3. Determinanty a zákonitosti psychického vývoje - zdravý vývoj, poruchy psychického vývoje, Psychická deprivace. 4. Výchova a škola v procesu vývoje jedince, vlivy prostředí a socializace 5. Vývojová stádia - základní rozdělení: dětství, dospělost, stáří 6. Periodizace psychického vývoje podle E. Eriksona, S. Freuda, J. Piageta 7. Věkové zvláštnosti (tělesné, psychické, sociální) s důrazem na období dětství 8. Předškolní období, školní zralost 9. Mladší školní věk - základní charakteristiky, determinanty a činnosti v období mladšího školního věku 10. Kognitivní vývoj v mladším školním věku 11. Vývoj charakteru a morálních vlastností 12. Vývoj sebepojetí, sebevýchovy, Porovnání charakteristik mladšího a staršího školního věku 13. Závěrečná evaluace výuky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška s demonstrací
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 7 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 19 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie, rozeznat hlavní směry psychologického myšlení, nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi. |
| užívat základní terminologii z psychologii osobnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény, rozpoznat jejich vývojová specifika, aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vymezit jednotlivé vývojové periody, - objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku, - rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů, - vysvětlit genezi osobnosti, - zhodnotit základní ontogenetické teorie. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - určit odchylky normálního vývoje, - aplikovat teoretické poznatky na oblast edukační praxe, - vyhodnotit kresebný projev dítěte vzhledem k věku, - zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku, - posoudit úroveň školní připravenosti dítěte. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Slater, Alan; Bremner, Gavin J. (eds.). An Introduction to Developmental Psychology. BPS Blackwell, 2017. ISBN 978-1118767207.
-
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
VÁGNEROVÁ, Marie; LISÁ, Lidka. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Charles University in Prague, Karolinum Press. 2021.
|