Course: Russian Methodology 2

« Back
Course title Russian Methodology 2
Course code KRF/9DIS2
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course unspecified
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Valova Liudmila, Doc. CSc.
Course content
An introduction to the curriculum and teaching plans. Lesson planning. Types of lessons, structure of a lesson and its forms. Preparation for students? teaching practice. Analysis of studetns? teaching practice based on teachers? assessment and students self-assessment. Language devices and their practice (theory and practice). Typology of exercises. Learning exercises and their roles. Material methodological devices. Types and techniques of reading; practice, asociogram, home reading method. Work with authentic materials and development of reading ability. Comparative diagram. Means of testing and assessing of reading. Practice. Types and techniques of listening. Exercises on the development of speaking (discussion, dramatization), means of testing and assessing of speaking. An overview of exercises on the development of writing (creative writing, creation of hypertext), means of testing and assessing of writing. Translation and its role in Russian language teaching at elementary schools.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis, Collaborative instruction, Discussion, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Lecture with visual aids, Seminar
  • Contact hours - 38 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
DIDS, NASOXS
learning outcomes
Students know the methodology of teaching usage of language devices. Students orientate themselves in the usage of different methods and teaching materials. Students are able to plan a lesson and realize one.
teaching methods
Lecture with visual aids
Lecture with a video analysis
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Seminar
Task-based study method
Skills demonstration
Collaborative instruction
Individual study
Students' portfolio
Discussion
assessment methods
Skills demonstration during practicum
Portfolio
Recommended literature
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • Berdičevskij, A.L., Loos, Ch. Praktikum po metodike prepodavanija russkogo jazyka. Bratislava, 1994.
  • Časopisy. Cizí jazyky,.
  • Dergačeva, G. I. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo na načalnom etape. Moskva, "Russkij jazyk", 1983.
  • Gruber, David. Jak se efektivně učit cizí jazyk, aneb, Terapie pro chronické začátečníky : english effectively. Dotisk 6. vyd. Ostrava : Repronis, 2001. ISBN 80-86122-62-X.
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
  • JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • Jelínek, S. a kol. Raduga 1 -3. Plzeň, Fraus, 1996.
  • Jelínek, S. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha, SPN, 1976.
  • Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
  • Kostomarov, V. G., Mitrafanova, O. D. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo,. Moskva, 1990.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika propodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
  • LITTLE, D., PERCLOVÁ, R. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání,, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju.. Prešov: FF, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • SOORAAR, N., ZAMKOVSKAJA, N. Interaktivnyje metody prepodavnija. -Peterburg : Zlatoust, 2004. ISBN 5-86547-318-2.
  • Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • Ščukin, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 1990.
  • Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
  • Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
  • Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester