Předmět: Didaktická aplikace ruské literatury

« Zpět
Název předmětu Didaktická aplikace ruské literatury
Kód předmětu KRF/DARL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Sováková Jana, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Metodika práce s textem umělecké literatury ve výuce cizího jazyka na ZŠ, její cíle (jazykový, kulturní, výchovně-vzdělávací, cíl porozumění uměleckému textu). 2. Způsoby práce s uměleckou literaturou (medailony autorů, klíčové úryvky, dramatizace, výrazné čtení, způsoby interpretace atd.). 3. Konkrétní okruhy z ruské literatury: Stará ruská literatura jako zdroj představ o myšlení středověkého člověka. 4. Vztah biografie autora a jeho díla. 5. Vrcholy ruského romantismu a realismu. 6. Experimentální linie ruské literatury. 7. Téma války a téma přírody. 8. Hledání svobody ducha. 9.Umění a ideologie. 10. Typické modely literárních postav a specifické žánry ruské literatury jako výraz národní povahy. . Fixní světy, antiutopie a sci-fi. 12. Adaptace literárního díla (divadlo, film) na ruských příkladech.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat celkový vývoj ruské literatury
orientovat se v teorii literatury (literární poetika)
vystihnout specifika literatury pro děti a mládež
Odborné dovednosti
číst uměleckou literaturu v ruském originále
připravit a předvést powerpointovou prezentaci
aplikovat vyučovací metody na obecné úrovni
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat multifunkčnost využití literárního textu v hodinách ruského jazyka na ZŠ
podat souhrnný a průřezový výklad o vývojových etapách a osobnostech ruské literatury od počátků k dnešku
charakterizovat metody práce s literárním textem
Odborné dovednosti
efektivně pracovat s literárním textem a zvolit adekvátní postupy s různými druhy cílů při cizojazyčném vyučování na hodinách ruského jazyka na ZŠ
vytipovat vhodná témata textů pro úroveň ZŠ
orientovat se v učebnicích ruského jazyka pro ZŠ s ohledem na literární témata
sestavit medailonek spisovatele a sám připravit tvůrčí úkoly pro žáky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
  • Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
  • DENISOVA, G. V. Na izlome vekov: russkij jazyk v zerkale sovremennoj prozy. Naučnoje izdanije.. Moskva: Azbukovnik, 2012. ISBN 978-5-91172-059-9.
  • KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
  • Kulibina, N.V. Napisanno ženščinami. Posobije po čteniju dlja izučajuščich russkoj jazyk kak inostrannyj.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2004. ISBN 5-88337-061-6.
  • Kulibina, N.V. Začm, čto i kak čitat´na uroke?. Sankt-Peterburg : Zlatoust., 2001. ISBN 5-86547-082-5.
  • Kyloušková. H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
  • Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
  • Navrátil, A. Tvořivé psaní v ruštině : [určeno pro studenty 2. ročníku FHS]. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-666-5.
  • Skopečková, E. Literární text ve výuce anglického jazyka. Specifické aspekty didaktiky anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka v kontextu současných proměn české vzdělávací soustavy.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 9788070439357.
  • Źuravleva, L.S. Zinovjeva, M.D. Obučenije čteniju (na materiale chudožestvennych tekstov). Moskva : Russkij jazyk, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní