|
Vyučující
|
-
Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Domácí četba probíhá jako tutorovaný e-learningový kurz s průběžným plněním úkolů. Zároveň se uskuteční 3 kontaktní kolokvia: 1. Úvodní setkání, vysvětlení práce v e-learningu, použití Google Classroom. Podstata metody domácí četby a zážitkového čtení. Dramatizace a vizualizace informací při práci s literárním textem. Motivace ke čtení. Založení čtenářského deníku, vysvětlení podstaty jeho vedení, stanovení základní literatury potřebné k přehledu o literárním procesu 19. st. 2. Diskuse nad plněnými úkoly. Reflexe vlastního pokroku ve znalosti ruské literatury 19. století a její analýzy. Prezentace vybraného úryvku z primárního uměleckého textu, ověření znalosti slovní zásoby. 3. Prezentace textu dle vlastního výběru, vytvoření zadání pro spolužáky. Kreativní psaní.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou definovány předpoklady nutné ke splnění předmětu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v ruštině na úrovni B1 |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vystihnout domácí četbu jako metodu |
| určit dominantní proudy a osobnosti v ruské literatuře 19. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prezentovat obsah přečteného textu |
| vyhledat v originálním textu textu určité jazykové prostředky |
| postihnout strukturu literárního textu |
| vybrané pasáže přeložit do češtiny |
| přiřadit text k literárnímu směru |
| propojit biografické aspekty vzniku díla s literárním textem |
| vyhledávat doplňující informace v on-line zdrojích |
| používat rusko-český a česko-ruský překladový slovník |
| charakterizovat literární postavu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Jazyk kak material slovesnosti: XXIII naučnyje čtenija: 24 okťabrja 2020 g.. Moskva. Kazaň, Izdateľstvo Buk, 2020.
-
Texty jsou dostupné na internetu v různých vydáních, jejich seznam není závazný a po konzultaci se studenty mohou být nahrazeny jinými díly..
-
Bulgakov, M. Master i Margarita (2. kapitola).
-
Bunin, I. Gospodin iz San Franciska.
-
Denisov, V. D. Peterburgskij tekst Gogolja: k 210-j godovščine so dnja roždenija N. V. Gogolja.. Sankt-Peterburg, Nestor-Istorija, 2018.
-
Dohnal, J. (ed.). Zlomová období ruské kultury z pohledu literatury (Karamzin, Leskov, Merežkovskij, Babel).. Brno, Tribun EU, 2017.
-
Kusá, M. et al. Ruská literatúra 18.?21. storočia. Bratislava, Veda, 2013.
-
Markovič, V. M. Russkaja literatura Zolotogo veka: lekcii. Sankt-Peterburg, Rostok, 2019.
-
Palijevskij, P. V. Razvitije russkoj literatury XIX ? načala XX veka. Sankt-Peterburg, Rostok, 2016.
-
Pelevin, V. Nika.
-
Rejtblat, A. I. Klassika, skandal, Bulgarin..: staťji i materialy po sociologii i istorii russkoj literatury.. Moskva, Novoje literaturnoje obozrenije, 2020.
-
Russell, H. Stručný příběh románu: kapesní průvodce klíčovými žánry, romány, tématy a technikami.. Praha, Grada, 2021.
-
Solženicyn, A. Matrjonin dom.
-
Šlápal, M., Košťálová, H., Hausenblas, O. et al. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Krajské zař. pro další vzdělávání ped. pracovníků a inf. centrum, 2012.
-
Šukšin, V. Mikroskop.
|