Vyučující
|
-
Pešková Michaela, Doc. Mgr. Ph.D.
-
Valova Liudmila, Doc. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. DCJ jako věda a v systému věd. Plán studia a osobního rozvoje - myšlenková mapa. Výsledky učení v semestru - autoevaluační karta. Založení portfolia EPOSTL. 2. Proměny chápání základních kategorií a termínů DCJ. 3. Činitelé cizojazyčného vyučování - učení se. Učební prostředí a hodnocení kvality výuky. Nástroje pro reflexi výuky - dokumentační a kriteriální záznam. Evakuace klimatu školy. Principy vyučování - učení se CJ. Lingvistické základy výuky CJ/RJ. 4. Učitel CJ/RJ a jeho role. Učitelské portfolio. Reflexe edukačního procesu, autodiagnostika. Metodika 3A v reflexi kvality výuky RJ na základě mikrovýstupů a virtuálních hospitací. Rámec profesních kvalit učitele cizích jazyků. 5. Typologie žáků ve vztahu k výuce CJ. Autonomní učení. Psychologické základy výuky CJ. Motivace. Metody hodnocení žáků. Poskytování zpětné vazby žákům a získávání zpětné vazby od žáků. 6. Strategie učení se CJ. Klíčová kompetence k učení ve výuce CJ. Sumativní a formativní hodnocení ve výuce CJ. Kirkpatrickův model hodnocení ve výuce CJ. Principy osvojování mateřského a cizího jazyka. Evaluace chodu semestru v jeho polovině - návrh korekcí, dotazník, portfolio, evaluační karta. 7. Ruština jako druhý (třetí) cizí jazyk. Idea mnohojazyčnosti a jazyková politika státu (makročinitelé cizojazyčného vyučování). Od RVP k ŠVP. Hodnoticí složka RVP - výsledky učení, standardy. 8. Fáze výuky a ovládnutí CJ. Počáteční fáze ve výuce RJ - motivace, principy, práce s prekoncepty. SERRJ a EJP jako sebereflektivní nástroje - úvod. 9. Vývoj metod DCJ 1. Práce s normou, chybou a testováním v jednotlivých metodách. 10. Vývoj metod DCJ 2. Hodnocení cílů a efektivity jednotlivých metod. 11. Současné trendy a alternativní metody ve výuce RJ. Osobnostní rozvoj ve výuce CJ. Rizika hodnocení. 12. Workshop s učitelem z praxe. Vyhodnocení autoevaluační karty a portfolia. Zpětná vazba k výuce předmětu - evaluační dotazník.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předmět není ničím podmíněn ani vyloučen. |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině |
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky |
vysvětlit zakotvení výuky druhého cizího jazyka v kurikulárních dokumentech |
popsat vývoj metod výuky cizích jazyků |
Odborné dovednosti |
---|
používat moderní aktivizační metody v praktické výuce ruštiny se zapojením ICT |
využívat různých organizačních forem vyučování |
navrhnout efektivní cvičení dle učebnice i cvičení vlastní s ohledem na cíle výuky |
ve výuce ruštiny uplatňovat rozvoj klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů |
připravit, provést a evaluovat mikrovýstup před spolužáky (počáteční fáze výuky ruštiny) |
přihlížet k individuálním učebním strategiím žáků |
vést si portfólio budoucího učitele CJ |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Časopisy. Cizí jazyky,.
-
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. cizích jazyků: na prahu nového století II. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. ISBN 80-7042-157-6.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
Jelínek, Stanislav. Rusko-český lingvodidaktický slovník. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-516-5.
-
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Minsk, 2011.
-
Malíř, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory : K problematice jejich předmětu.
-
Moskovkin, L. V. a Ščukin, A. N. Istorija metodiki obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Naučnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-331-1.
-
NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Praha : Univerzita Karlova, 2006. ISBN 80-7290-281-4.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
Rohlíková, L. Vyučovací metody na vysoké škole. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Slavík, J. Transdisciplinární didaktika. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-.
-
Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
|