Předmět: Didaktika RJ 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ 1
Kód předmětu KRF/DIDZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pešková Michaela, Doc. Mgr. Ph.D.
  • Valova Liudmila, Doc. CSc.
Obsah předmětu
1. DCJ jako věda a v systému věd. Plán studia a osobního rozvoje - myšlenková mapa. Výsledky učení v semestru - autoevaluační karta. Založení portfolia EPOSTL. 2. Proměny chápání základních kategorií a termínů DCJ. 3. Činitelé cizojazyčného vyučování - učení se. Učební prostředí a hodnocení kvality výuky. Nástroje pro reflexi výuky - dokumentační a kriteriální záznam. Evakuace klimatu školy. Principy vyučování - učení se CJ. Lingvistické základy výuky CJ/RJ. 4. Učitel CJ/RJ a jeho role. Učitelské portfolio. Reflexe edukačního procesu, autodiagnostika. Metodika 3A v reflexi kvality výuky RJ na základě mikrovýstupů a virtuálních hospitací. Rámec profesních kvalit učitele cizích jazyků. 5. Typologie žáků ve vztahu k výuce CJ. Autonomní učení. Psychologické základy výuky CJ. Motivace. Metody hodnocení žáků. Poskytování zpětné vazby žákům a získávání zpětné vazby od žáků. 6. Strategie učení se CJ. Klíčová kompetence k učení ve výuce CJ. Sumativní a formativní hodnocení ve výuce CJ. Kirkpatrickův model hodnocení ve výuce CJ. Principy osvojování mateřského a cizího jazyka. Evaluace chodu semestru v jeho polovině - návrh korekcí, dotazník, portfolio, evaluační karta. 7. Ruština jako druhý (třetí) cizí jazyk. Idea mnohojazyčnosti a jazyková politika státu (makročinitelé cizojazyčného vyučování). Od RVP k ŠVP. Hodnoticí složka RVP - výsledky učení, standardy. 8. Fáze výuky a ovládnutí CJ. Počáteční fáze ve výuce RJ - motivace, principy, práce s prekoncepty. SERRJ a EJP jako sebereflektivní nástroje - úvod. 9. Vývoj metod DCJ 1. Práce s normou, chybou a testováním v jednotlivých metodách. 10. Vývoj metod DCJ 2. Hodnocení cílů a efektivity jednotlivých metod. 11. Současné trendy a alternativní metody ve výuce RJ. Osobnostní rozvoj ve výuce CJ. Rizika hodnocení. 12. Workshop s učitelem z praxe. Vyhodnocení autoevaluační karty a portfolia. Zpětná vazba k výuce předmětu - evaluační dotazník.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předmět není ničím podmíněn ani vyloučen.
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni C1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky
vysvětlit zakotvení výuky druhého cizího jazyka v kurikulárních dokumentech
popsat vývoj metod výuky cizích jazyků
Odborné dovednosti
používat moderní aktivizační metody v praktické výuce ruštiny se zapojením ICT
využívat různých organizačních forem vyučování
navrhnout efektivní cvičení dle učebnice i cvičení vlastní s ohledem na cíle výuky
ve výuce ruštiny uplatňovat rozvoj klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů
připravit, provést a evaluovat mikrovýstup před spolužáky (počáteční fáze výuky ruštiny)
přihlížet k individuálním učebním strategiím žáků
vést si portfólio budoucího učitele CJ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Individuální prezentace,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy,, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
  • Časopisy. Cizí jazyky,.
  • Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2274-5.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. cizích jazyků: na prahu nového století II. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. ISBN 80-7042-157-6.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • Jelínek, Stanislav. Rusko-český lingvodidaktický slovník. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-516-5.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Minsk, 2011.
  • Malíř, F. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory : K problematice jejich předmětu.
  • Moskovkin, L. V. a Ščukin, A. N. Istorija metodiki obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Naučnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-331-1.
  • NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Praha : Univerzita Karlova, 2006. ISBN 80-7290-281-4.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
  • Rohlíková, L. Vyučovací metody na vysoké škole. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • Slavík, J. Transdisciplinární didaktika. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-.
  • Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní