Předmět: Didaktika RJ 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika RJ 3
Kód předmětu KRF/DIDZ3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valova Liudmila, Doc. CSc.
  • Pešková Michaela, Doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Projektová metoda v cizojazyčném vyučování. Klasifikace řečových dovedností a jejich místo ve výuce RJ na ZŠ. Plán studia a osobního rozvoje. Výsledky učení v semestru - autoevaluační karta. Revize portfólia EPOSTL za první rok studia. Hodnocení v projektové výuce. 2. Metodické základy výuky čtení. Práce s textem v hodině RJ na ZŠ. Hodnocení čtení. Gamifikace. 3. Metodické základy výuky poslechu s porozuměním v hodině RJ na ZŠ. Hodnocení poslechu. 4. Metodické základy výuky mluvení v hodině RJ na ZŠ. Hodnocení mluvení. Úlohy na rozvíjení mluvení a využití postupu zážitkové pedagogiky. 5. Metodické základy výuky psaní v hodině RJ na ZŠ. Hodnocení psaní. Didaktický test jako hodnotící metoda. 6. ICT ve výuce RJ - shrnutí. ICT aplikace využitelné v hodnocení. Evaluace chodu semestru v jeho polovině - návrh korekcí, dotazník, portfólio, evaluační karta. 7. Sociokulturní kompetence, interkulturní komunikace. Škály v IKK. 8. Využití autentických materiálů ve výuce RJ na ZŠ. Statistické metody hodnocení. 9. Integrace všeobecně vzdělávacích předmětů do výuky RJ na ZŠ. Akční výzkum. 10. Práce s uměleckým textem v hodinách RJ 1. Vizualizace informací 1. 11. Práce s uměleckým textem v hodinách RJ 2. Vizualizace informací 2. 12. Práce s uměleckým textem v hodinách RJ 3. Vizualizace informací 3. 13. Workshop s učitelem z praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině
vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky
shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe
Odborné dovednosti
přihlížet roli mateřského jazyka ve výuce CJ
naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky
využívat různých organizačních forem vyučování
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference s využitím nástrojů ICT
využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka
aplikovat postupy různých metodických směrů ve výuce cizích jazyků
komunikovat v ruštině na úrovni C1
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
odlišit metodiku výuky jazykových prostředků a řečových dovedností
popsat podstavu projektového vyučování ve výuce CJ
objasnit teorii chyby a testování v cizojazyčném vyučování
vysvětlit pojem interkulturní kompetence, autentický a adaptovaný materiál
pojednat o metodě CLIL
propojit znalosti oborové didaktiky, pedagogiky, psychologie a shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe
Odborné dovednosti
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik řečových dovedností a překladu
ve výuce uplatňovat různé nástroje hodnocení
do výuky ruského jazyka zařadit projektové vyučování
využívat autentické materiály ve výuce RJ na ZŠ
fundovaně diskutovat pedagogickou praxi
představit výsledky aktuálního oborově-didaktického výzkumu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Russkij jazyk za rubežom.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
  • AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-.
  • Časopisy. Cizí jazyky,.
  • HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1988.
  • CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II.. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
  • Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
  • JANÍKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; HANUŠOVÁ, S. (eds.). Výzkum výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-7.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
  • Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
  • Lapid, B.A. Intansifikacija processa obučenija ustnoj reči (puti i prijomy). Moskva, Vysšaja škola, 1970.
  • Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika propodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
  • Little, David; Perclová, Radka. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
  • Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 3. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
  • Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
  • RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M.. [et al.]. .]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes: inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Bratislava : Didaktis, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
  • Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
  • Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní