Vyučující
|
-
Valova Liudmila, Doc. CSc.
-
Pešková Michaela, Doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Projektová metoda v cizojazyčném vyučování. Klasifikace řečových dovedností a jejich místo ve výuce RJ na ZŠ. Plán studia a osobního rozvoje. Výsledky učení v semestru - autoevaluační karta. Revize portfólia EPOSTL za první rok studia. Hodnocení v projektové výuce. 2. Metodické základy výuky čtení. Práce s textem v hodině RJ na ZŠ. Hodnocení čtení. Gamifikace. 3. Metodické základy výuky poslechu s porozuměním v hodině RJ na ZŠ. Hodnocení poslechu. 4. Metodické základy výuky mluvení v hodině RJ na ZŠ. Hodnocení mluvení. Úlohy na rozvíjení mluvení a využití postupu zážitkové pedagogiky. 5. Metodické základy výuky psaní v hodině RJ na ZŠ. Hodnocení psaní. Didaktický test jako hodnotící metoda. 6. ICT ve výuce RJ - shrnutí. ICT aplikace využitelné v hodnocení. Evaluace chodu semestru v jeho polovině - návrh korekcí, dotazník, portfólio, evaluační karta. 7. Sociokulturní kompetence, interkulturní komunikace. Škály v IKK. 8. Využití autentických materiálů ve výuce RJ na ZŠ. Statistické metody hodnocení. 9. Integrace všeobecně vzdělávacích předmětů do výuky RJ na ZŠ. Akční výzkum. 10. Práce s uměleckým textem v hodinách RJ 1. Vizualizace informací 1. 11. Práce s uměleckým textem v hodinách RJ 2. Vizualizace informací 2. 12. Práce s uměleckým textem v hodinách RJ 3. Vizualizace informací 3. 13. Workshop s učitelem z praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat základní termíny didaktického diskurzu jak v češtině, tak v ruštině |
vysvětlit teorii učebnic, stanovit kritéria pro výběr učebnice a popsat aktuální tendence v tvorbě učebnic cizích jazyků |
charakterizovat vstupní činitele vyučovacího procesu a vědní okolí oborové didaktiky |
shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe |
Odborné dovednosti |
---|
přihlížet roli mateřského jazyka ve výuce CJ |
naplánovat, provést a evaluovat celou vyučovací jednotku a vyhodnotit vyučovací jednotku realizovanou spolužáky |
využívat různých organizačních forem vyučování |
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik jazykových prostředků a srovnávací cvičení pro odstranění mezijazykové interference s využitím nástrojů ICT |
využívat materiálů z on-line databází pro výuku ruského jazyka |
aplikovat postupy různých metodických směrů ve výuce cizích jazyků |
komunikovat v ruštině na úrovni C1 |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
odlišit metodiku výuky jazykových prostředků a řečových dovedností |
popsat podstavu projektového vyučování ve výuce CJ |
objasnit teorii chyby a testování v cizojazyčném vyučování |
vysvětlit pojem interkulturní kompetence, autentický a adaptovaný materiál |
pojednat o metodě CLIL |
propojit znalosti oborové didaktiky, pedagogiky, psychologie a shrnout poznatky z náslechové a blokové praxe |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout efektivní strategie a konkrétní cvičení (z učebnice i vlastní) po nácvik řečových dovedností a překladu |
ve výuce uplatňovat různé nástroje hodnocení |
do výuky ruského jazyka zařadit projektové vyučování |
využívat autentické materiály ve výuce RJ na ZŠ |
fundovaně diskutovat pedagogickou praxi |
představit výsledky aktuálního oborově-didaktického výzkumu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Skupinová prezentace, |
Výstupní projekt, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Russkij jazyk za rubežom.
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-.
-
Časopisy. Cizí jazyky,.
-
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1988.
-
CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků: na prahu nového století II.. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7290-281-4.
-
Choděra, Radomír; Ries, Lumír. Výuka cizích jazyků : na prahu nového století. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 1999.
-
JANÍKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; HANUŠOVÁ, S. (eds.). Výzkum výuky cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5719-7.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
Jelínek, Stanislav; Purm, Radko. Didaktika ruského jazyka : Vybrané kapitoly pro posl fak. pedag.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-373-1.
-
Lapid, B.A. Intansifikacija processa obučenija ustnoj reči (puti i prijomy). Moskva, Vysšaja škola, 1970.
-
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika propodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo.. Minsk, 2011.
-
Little, David; Perclová, Radka. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0490-2.
-
Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
PEŠKOVÁ, M. Didaktika RJ 3. Plzeň : Západočeská univerzita, 2011.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
RIES, L., KOLLÁROVÁ, E. (eds.); HANZLÍKOVÁ, M.. [et al.]. .]. Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce = Svet cudzích jazykov dnes: inovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Bratislava : Didaktis, 2004. ISBN 80-89160-11-5.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Ščukin, A. N. Metodika obučenija rečevomu obščeniju na inostrannom jazyke. Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: Izdatel´stvo Ikar, 2011. ISBN 978-5-7974-0259-6.
-
Ščukin, A. N. Obučenije rečevomu obščeniju na russkom jazyke kak inostrannom. Metody. Prijemy. Rezul´taty.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-285-7.
-
Ščukin, A. N. Teorija obučenija inostrannym jazykam (lingvodidaktičeskie osnovy). Učebnoje posobije dlja prepodavatelej i studentov jazykovych vuzov.. Moskva: VK, 2012. ISBN 978-5-98405-109-5.
|