Předmět: Gramat. cvičení - interfer. ve výuce RJ

« Zpět
Název předmětu Gramat. cvičení - interfer. ve výuce RJ
Kód předmětu KRF/GRS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Příčiny vzniku interference. Mezijazyková a vnitrojazyková interference v oblasti lexikální (slovnědruhová a lexikální homonymie). Mezijazyková interference v oblasti lexikální (rusko-česká paronymie) a gramatické (rod substantiv); vnitrojazyková interference;   2. Interference v oblasti substantiv (skloňování, tvoření, přízvuk substantiv) a adjektiv (obtížnější jevy při skloňování v porovnání s češtinou, stupňování, tvoření, pravopis aj.) 3. Polysemie a paronymie - adjektiva aj; frazeologická paronymie. 4. Zájmena a interference. Neurčitá zájmena v porovnání s češtinou; obtížnější vazby aj. Interference  ve slovní zásobě -  téma  "škola". Záporná zájmena ve srovnávacím česko-ruském plánu. 5. Interference v oblasti vyjádření časových vztahů a číslovek. Číslovky základní, řadové a hromadné a jejich použití v porovnání s češtinou; Vyjádření  času v ruštině; datum, hodiny aj. Interference ve slovní zásobě v tématu "rodina". 6. Neproduktivní slovesa na ť. eť+ střídání kmenové souhlásky. Interference  ve slovní zásobě - téma "režim dne, záliby, příroda" 7. Neproduktivní slovesa s plnohlasím aj; interference  v oblasti slovní zásoby tématu "škola a vzdělání"; 8. Interference v oblasti neproduktivních sloves+ rozkazovací způsob. Transpozice slovesného způsobu v ruštině a češtině. Interference v oblasti slovní zásoby "bydlení",  "příroda" aj. 8. Interference v oblasti slovesných vazeb, slovesných předpon; nejčastější příčiny vzniku interference.v oblasti slovesného vidu a jeho použití v porovnání s češtinou. 9. Předložky v ruštině a v češtině. Absurdní případy česko-ruské interference v souvislém textu, 10. Čeština a ruština ve vzájemné komparaci. Gramatika  a pravopis (výběrově). 11. Fonopercepční a fonoprodukční interference,. Vybrané fonetické interferenční jevy, větná melodie češtiny a ruštiny. 12. Vybrané interferenční jevy v syntaxi ve srovnání s češtinou;, syntaktické interferenční chyby v jazykových projevech mluvčích. Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou. Klasifikace jednočlenných vět a stručná charakteristika jednotlivých skupin v porovnávacím rusko-českém plánu. Základní větné členy, jejich vyjádření a rusko-české odlišnosti. 13. Příčiny vzniku interference, možnost jejího předcházení, rozbor chyb se zaměřením na učební osnovy ruského jazyka pro ZŠ (SŠ). Interference v ústním a psaném projevu (vyplňování dotazníku aj.). Prezentace práce studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat všechny jazykové plány ruského jazyka
Odborné dovednosti
provést všestranný jazykový rozbor
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
podrobně popsat ruskou morfologii v česko ruském plánu
Odborné dovednosti
prokázat pochopení příčin vzniku interference
nalézat možnosti předcházení interference v oblasti lexikální a gramatické
zvládat rozbor interferenčních jevů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • časopisecké a sborníkové statě (Bilingvismus a interference - slovanské jazyky. ZČU v Plzni. 2014. ISBN 80-210-2058-X.
  • Javlenije interferencii při zaimstvovanijach v češskom i russkom jazykách. Serija: Novyje gumanitarnyje issledovanija.. Věstnik Orl.gos.un-ta, 2015.
  • Boučková, E. Interference v ruské morfologii.. Praha, 1967.
  • Csiriková, M., Koníčková, N. Zrádná slova v ruštině. Voznice: Leda, 2015. ISBN 978-80-7335-405-3.
  • Ignat´jeva, N. D. Javlenije mežjazykovoj polisemii v russko-češskoj interferencii. Filologičeskije nauky. Voprosy teorii i praktiki. 2016, ISSN 1997-2911.
  • Ignat´jeva, N. D. Leksikografičeskije problemy russko-češskoj interferencii. Voprosy leksikografii. 2016, ISSN 2227-4200.
  • Jeskova, N. A. Izbrannyje raboty po rusistike: fonologija, morfonologija, morfologija, orfografija, leksikografija. Moskva: Jazyki slavjanskich kul´tur, 2011. ISBN 978-5-9551-0455-3.
  • Kolosnicyna, G. V. et al. Grammatičeskije etjudy. Učebnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013.
  • Krysin, L. P. Sovremennyj russkij jazyk: aktivnyje processy na rubeže XX-XXI vekov. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tur, 2008. ISBN 5-9551-0216-7.
  • Krysin, L. P. Sovremennyj russkij jazyk: sistema, norma, uzus.. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tur, 2010. ISBN 978-5-9551-0424-9.
  • otvetstvennyj redaktor L.P. Krysin. Russkij jazyk segodnja. Vyp. 2, Aktivnyje jazykovyje processy konca XX veka. Moskva: Azbukovnik, 2003. ISBN 5-93786-044-6.
  • RACHILINA, E. O jazykovoj interferencii i lingvističeskich korpusach russkogo jazyka.. 2015.
  • Rudincová, B. Praktičeskaja funkcional´naja grammatika russkogo jazyka: dlja studentov-bakalavrov. Ostrava, 1998. ISBN 80-7042-494-X.
  • Sirotinina, O. B. Russkij jazyk: sistema, uzus i sozdavajemyje imi riski.. Saratov: Izdatel´stvo Saratovskogo universiteta, 2013. ISBN 978-5-292-04194-8.
  • Šackaja, M. F. Sovremennyje problemy russkogo jazyka: slovoobrazovanije i morfologija: učebnoje posobije.. Moskva: "Flinta", 2014. ISBN 978-5-9765-1587-1.
  • Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. VŠ příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na FF a FPE.. Praha, 1985.
  • Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha, 1981.
  • Vlček, J. Porovnání slovní zásoby ruského jazyka se slovní zásobou českého jazyka. Praha, 1986.
  • Zatovkaňuk, M. Mezijazyková a vnitrojazyková interference. Praha, 1979.
  • Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství ruského jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní