|
Vyučující
|
-
Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle práce s literárním textem na ZŠ: 1) interkulturní poznání, 2) jazykový rozvoj, 2) osobnostní rozvoj. 2. Čtenářská gramotnost a podpora čtení. Dětský čtenář. 3. Domácí a terénní četba. Čtenářské dílny. 4. Od čtení s překladem ke čtení s porozuměním až k interpretaci uměleckého textu. 5. Literární kánon. Práce s klíčovými úryvky. 6. Zkoumavé čtení. Kniha jako estetický artefakt. Paratext. 7. Zážitkové čtení. Umělecký text jako zdroj estetického a smyslového obohacení, rozvoje emocionality, představivosti, fantazie, obrazného myšlení, empatie. Literární text jako příležitost k rozvoji klíčových kompetencí. 8. Oborové čtení. 9. Způsoby vizualizace informací z textu (Vennův diagram, asociogram, T-diagram, V-CH-D, dramatizace, užívání ikon a schémat atd.). 10. Transformace literárního textu v edukaci (adaptace, dramatizace, ilustrace, book-trailer, komix, storrytelling atd.). 11. Kvantitativní metody zkoumání v aplikaci na literární text. 12. Čtení a tvůrčí psaní. 13. Shrnutí, panelová diskuse s případnými hosty, burza nápadů, literární dílna.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat pojmy a termíny užívané v literární vědě |
| podat přehled vývoje ruské literatury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat literární text z hlediska kompozice, syžetu, chronotopu, výrazových prostředků |
| samostatně interpretovat text |
| porozumět hlavním myšlenkám v textu obsažených |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní modely interpretace |
| vystihnout cíle práce s uměleckým textem ve výuce RJ na UŠ |
| rozlišit analýzu, interpretaci a didaktickou aplikaci uměleckého textu |
| vysvětlit, co je to čtenářská gramotnost |
| popsat jednotlivé druhy čtení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst texty v originále (částečně s použitím slovníku) |
| analyzovat a interpretovat literární text |
| vybrat umělecký text z různých období ruské literatury vhodný pro výuku RJ na ZŠ |
| vytvořit k textu takové úkoly, které naplňují různé cíle práce s textem a typy čtení |
| používat pro navnímání textů různé metody včetně vizualizace informací |
| zorganizovat čtenářskou dílnu |
| motivovat žáky ke čtení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Formativní hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Učíme se příběhem II. Pracovní sešit.. Praha, Nová škola, o.p.s., 2021.
-
Učíme se příběhem II. Program pro 6. a 7. ročník.. Praha, Nová škola, o.p.s., 2021.
-
Isajev, S. G. Literaturno-chudožestvennyje maski: teorija i poetika. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Dmitrij Bulanin, 2012. ISBN 978-5-86007-712-6.
-
KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
-
Kulibina, N. V. Začem, što i kak čita´t na uroke. S. Petěrburg, 2001. ISBN 5-86547-082-05.
-
KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků.. Brno, Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
-
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň, Vydavatelství ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Praha, 2017.
|