Předmět: Literárněvědná propedeutika

« Zpět
Název předmětu Literárněvědná propedeutika
Kód předmětu KRF/LPR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.
  • Sováková Jana, PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Charakteristika umělecké literatury, její specifika ve srovnání s dalšími druhy umění, vztah literatury a ideologie. 2. Literární věda a její součásti (literární teorie, dějiny literatury, kritika). Základní metody zkoumání literárního díla (analýza, syntéza, komparace). 3. Funkce literárního díla (poznávací, estetická, zábavná). Téma a motiv v uměleckém díle. 4. Základní typy kompozice uměleckého díla (např. chronologická, retrospektivní, rámcová ajin.). 5.Funkce syžetu, současti syžetové výstvavby, bezsyžetová díla. Způsoby charakteristiky hrdinů. 6. Jazyk uměleckého díla z hlediska lexiky, stylistiky (synonyma, antonyma, archaizmy, dialektizmy a jin.), funkce detailu, krajinomalby. 7. Narativní struktura uměleckého díla (dialogy, monology, typy vypravěče 8. Typy literárního zobrazení - epika, lyrika, drama ve srovnávacím aspektu. Prozaické žánry. 9. Próza a poezie. Základní znaky poezie ve srovnání s prózou. 10. Literární směry v ruské literatuře v evropském kontextu. 11. Zvláštnosti vývoje ruské literatury XIX. století (cenzura, angažovanost literatury ve smaslu spjatosti se společenským a politickým vývojem, výlučné postavení spisovatele ve společnosti). 12. Zvláštnosti vývoje ruské literatury ve XX století (oficiální literatura, exilová, literatura "vnitřní emigrace", negativní působení ideologie a normativní kritiky). 13. Diskuse, test. Výuka bude probíhat i prostřednictvím kooperativní a partnerské výuky, konzultací a on-line testování

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat literární vědu a vysvětlit její cíle
charakterizovat základní metody využívané v literární vědě
charakterizovat vývoj ruské literatury 19 a 20 století
definovat základní rysy literárních směrů ruské literatury od konce 18. století do současnosti
charakterizovat základní pojmy v oblasti teorie literatury
charakterizovat vývoj české rusistiky
Odborné dovednosti
přečíst, přeložit a interpretovat umělecký text z hlediska obsahu
s pomocí učitele analyzovat krátký prozaický a poetický text
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat umělecké dílo z hlediska příslušnosti k literárnímu směru
určit žánrovou specifiku textu
vysvětlit funkci výrazových prostředků v textu
Odborné dovednosti
samostatně číst s porozuměním středně náročný umělecký text
na základě literárněvědné analýzy předložit celkovou interpretaci textu
samostatně pracovat s informačními zdroji a s odbornou literaturou
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Chrestomatijnyje teksty: russkaja pedagogičeskaja praktika XIX v. i poetičeskij kanon.. Tartu: Tartuskij universitet, 2013. ISBN 978-9949-32-476-7.
  • Bachtin, M. Román jako dialog.
  • Bal´burov, E. A. Russkaja filosofskaja proza: voprosy poetiki. Moskva: Jazyki slovjanskoj kul´tury, 2010. ISBN 978-5-9551-0406-5.
  • Eco, U. Šest procházek literárními lesy. Olomouc, 1997. ISBN 80-7198-248-2.
  • Guljajev, N. A. Teorija literatury. Moskva, 1985.
  • Harpáň, M. Teórija literatury. Bratislava, 2004. ISBN 80-88869-36-6.
  • Hrabák, J. Poetika. Praha, 1973.
  • Lederbuchová, L. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie.. Jinočany, 2002. ISBN 80-7319-020-6.
  • LICHAČOV, D. S. Textologie (Stručný nástin). Praha, 2015. ISBN 978-80-88069-00-3.
  • Mednis, N. J. Poetika i semiotika russkoj literatury. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2011. ISBN 978-5-9551-0482-9.
  • POSPÍŠIL, I. K teorríi ruské literatury a jejím souvislostem.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6216-0.
  • Richterek, Oldřich. Úvod do studia ruské literatury. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-640-8.
  • Segal, D. M. Puti i vechi: russkoje literaturovedenije v dvadcatom veke.. Moskva: Vodolej, 2011. ISBN 978-5-91763-077-9.
  • Šklovskij, V. B. Teorie prózy.
  • Timofejev, L. I., Turajev, S. V. Kratkij slovar literaturovedčeskich terminov. Moskva, 1985.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní