|
Vyučující
|
-
Pešková Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Student hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu (RJ), aplikuje poznatky a základní dovednosti získané v teoretických předmětech. Ke každé hospitované hodině náleží její rozbor s cvičným učitelem.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR |
| popsat vývoj výuky cizích jazyků |
| specifikovat roli učitele CJ na SŠ |
| odlišit základní přístupy ve výuce CJ |
| pojmenovat aktuální tendence ve výuce ruského jazyka |
| definovat všechny faktory ovlivňující cizojazyčné vyučování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyhodnotit silné a slabé stránky cizí výuky (spolužáka při "mikrovýstupech" na seminářích oborové didaktiky) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat parametry a výchozí podmínky vyučovacího procesu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat činnosti učitele a žáků během vyučování |
| diskutovat o průběhu navštívené hodiny |
| reflektovat náslechovou pedagogickou praxi v odborných, obecně didaktických a pedagogických souvislostech |
| vyplnit hospitační záznam |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Studijní praxe, |
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Klinická praxe pod dohledem, |
| Studijní praxe, |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
BUREŠOVÁ, B. Ruský jazyk. In Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Hendrich, J. Didaktika CJ. Praha, 1988.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
KEPKA, J., ed. Pedagogická praxe na základní a střední škole.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
-
NEDOMOVÁ, Z., VLHOVÁ, K. Metodika výuky ruského jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe ? náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-890-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
PURM, R., JELÍNEK, S., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly.. Hradec Králové : Gaudeamu, 2003. ISBN 80-7041-174-0.
-
Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi. Praha, 1975.
-
RYS, S. Příprava učitele na vyučování.. Praha, 1979.
|