Předmět: Praktický jazyk a reálie

« Zpět
Název předmětu Praktický jazyk a reálie
Kód předmětu KRF/PRAR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Franta Anastasiia Iljinična, specialista in philologie PhD.
  • Dzhyndzholiia Gigla, Kandid. filologických věd
  • Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Konkrétní obsah předmětu je částečně situačně proměnlivý. Klíčová je reálnost a aktuálnost komunikačních okruhů. Praktický jazyk: 1. Seznamování, oslovení. Strategie zahájení, udržení a úspěšného vedení komunikace. 2. Informace o sobě, zdvořilostní fráze, použití "prosím" v ruštině a v češtině. Strategie vyjádření zájmu o partnera v komunikaci. 3. Vyplňování anket s osobními údaji. Hra "zelená karta". Diskuse: datová stopa. 4. Rozdíly formální a neformální komunikace (osobní korespondence, chat, blog, wlog, jednání s úřady, komunikace s vyučujícími). Hra "kavárna". 5. Rodina. Rodinné a mezigenerační vztahy v různých kulturách. Žánr vyprávění. 6. Rodinné svátky a rituály. 7. Vzdělávání. Vlastní vzdělávací historie a plány. 8. Studium na univerzitě. Představení alma mater (monolog, žákovské video). Mediace: simulace provázení hostů po fakultě. 9. Telekolaborativní projekt: online diskuse se studenty z vybrané partnerské univerzity a vzdělávacím systému a každodenním studiu. 10. Situace ve třídě. Simulace řízení hodiny v ruštině. Třídní metajazyk. 11. Orientace ve městě. Doptávání se na cestu - inscenační hry. 12. Ruské stopy v Plzeňském kraji (prezentace s výkladem). Případová studie "plzeňská čtvrť Petrohrad". 13. Opakování. Evaluace aktivit. Formativní hodnocení. Individuální hodnocení výstupů z učení. Reálie: 1. Úvod do pojetí výuky reálií a IKK. Big-C Culture, small-c culture, lingvoreálie, "minimum reálií", role interkulturního mediátora. 2. Geografie RF: poloha, rozloha, hranice. Teritorialita a národní identita. Práce s mapou. Mentální mapa Rusko pohledem různých aktérů. 3. Geografie RF: reliéf, klima, přírodní pásma, přírodní památky UNESCO, ekologie. 4. Geografie RF: doprava. Transsibiřská magistrála. 5. Administrativní členění. Neruské národy RF. 6. Státní zřízení a instituce RF. 7. Státní symboly. 8. Demografie RF: obyvatelstvo, demografický vývoj. Město a vesnice. 9. Systém vzdělávání v RF. 10. Ekonomika, struktura hospodářství RF. Analýza aktuální ekonomické situace - práce s daty. Bohatství a chudoba. 11. Případové studie na téma aktuálních česko-ruských vztahů. Ruskojazyční žáci v českých školách. 12. Analýza fenoménů spojených s Ruskem: velikost,, patriotismus, fatalismus, odolnost. Diskuse: jedinec a společnost, jedinec a moc. 13. Shrnutí a evaluace: různé pohledy a výuku reálií.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 4 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vystihnout základy gramatického systému ruského jazyka
vysvětlit základní reálie Ruska v češtině (geografie Ruské federace, státní zřízení apod.)
Odborné dovednosti
komunikovat v ruštině na úrovni B1 ve všech řečových dovednostech
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
podrobněji pojednat o gramatickém systému ruštiny, o jednotlivých slovních druzích a gramatických kategoriích
pojmenovat základní lingvistické termíny v ruštině
vysvětlit základní pravidla psaní seminární práce
přednést klíčová fakta o ruské geografii, demografii, státním zřízení
Odborné dovednosti
používat slovní zásobu běžných konverzačních témat (zdvořilostní obraty, rodina, studium) v monologu, dialogu a diskusi
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B1.1
používat grafický systém ruštiny
prakticky aplikovat gramatická pravidla ruštiny
vyhledávat informace v odborných časopisech lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících a na lingvistických portálech
vyhledávat v mapě RF
diskutovat na předem zadané dílčí aktuální téma ze života ruské společnost
představit vybrané téma z ruských reálií s multimediální oporou
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Applebaum, Anne. Mezi východem a západem : napříč pohraničím Evropy. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-904578-9-8.
  • BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • DOBROVA, Mariia. Slovar? novych frazem i kollokacij russkogo jazyka.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2022. ISBN 978-80-244-5978-3.
  • IERMACHKOVA, Olga. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast? I [elektronický zdroj].. Brno: Tribun EU, 2021. ISBN 978-80-263-1642-.
  • IERMACHKOVA, Olga. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast? II [CD-ROM].. Brno: Tribun EU, 2022. ISBN 978-80-263-1716-6.
  • Il'jičeva, Ljudmila Jefimovna; Komarovskij, Vladimir Savel'jevič; Prorok, Vladimír. Rusko ve 21. století : politika, ekonomika, kultura. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-436-7.
  • kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
  • Krysin, L. P. Tolkovyj slovar' russkoj razgovornoj reči. Naučnoje izdanije 1. část. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2014. ISBN 978-5-9905856-5-2.
  • Kupcevičová, J., Vilímek, V. Současná ruská řečová etiketa pro Čechy. Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-252-4.
  • Leichtová, Magdalena. Současné Rusko : pracovní listy. 2., rozš, vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0047-8.
  • LIPTÁKOVÁ, Zuzana a HLAVÁČEK, Antonín. Ruský jazyk: praktická cvičení a reálie IV: geografie Ruska.. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-285-9.
  • MIKEŠOVÁ, Jekatěrina. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 2-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 2. roč. bakalářského studia.. Olomouc: Universitet im. Palackogo v Olomouce. ISBN 978-80-244-5483-2.
  • MIKEŠOVÁ, Jekatěrina. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 3-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 3. roč. bakalářského studia.. Olomouc: Universitet im. Palackogo v Olomouce. ISBN 978-80-244-5484-9.
  • MRHAČOVÁ, Eva a kol. Východoslovanská rčení v pohledu od češtiny.. Ostrava: University of Ostrava, 2019. ISBN 978-80-7599-108-9.
  • Pařízková, Štěpánka. Ruština pro začátečníky a samouky. 2. vyd. Dolní Ředice : P & P, 2007. ISBN 978-80-903072-6-1.
  • Pešková, M. Reálie Ruska.. Plzeň : ZČU, 2008.
  • Procházková, L. Rusko včera, dnes a zítra. Rudná : Medias res,, 2014. ISBN 978-80-87957-04-2.
  • RAJNOCHOVÁ, Natalja et al. Sovremennyj russkij jazyk: praktikum. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-4850-7.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Ruský jazyk: jazyková cvičení a reálie II. Rodina, zaměstnání, volný čas, kultura, sport.. Praha: Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-957-5.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. .  Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
  • Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
  • Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina; Vyčichlová, Ema. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1995. ISBN 80-7043-139-3.
  • Skokan, Ladislav. Reálie Ruska.
  • Stěpanova, Ludmila; Vychodilová, Zdeňka. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. Olomouc, Univerzita Palackého, 2002.
  • Strel´čuk, J. N. Russkij jazyk i kultura reči v inostrannoj auditorii: teorija i praktika: učebnoje posobije. Moskva: "Flinta", 2011. ISBN 978-5-9765-1008-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní