|
Vyučující
|
-
Pešková Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Jazykové prostředky jako obsah výuky. Řečové dovednosti. Metodika výuky osvojování slovní zásoby. Metodika výuky gramatiky. Nácvik poslechu. Nácvik čtení s porozuměním. ICT ve výuce ruského jazyka na 1. stupni ZŠ. Tvorba interaktivních cvičení. Vyučovací jednotka - příprava, evaluace, realizace. Nácvik modelových cvičení a mikrovýstupů podle učebnice Pojechali 1-4.Trénink praktického ruského jazyka.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s demonstrací
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit specifika počáteční fáze výuky cizího jazyka |
| vymezit zvláštnosti výuky CJ pro mladší školní věk |
| vymezit základní parametry ruského jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat učení soubor Pojechali! |
| komunikovat v ruštině na úrovni A2 |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit metodiku výuky jazykových prostředků a řečových dovedností |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v ruštině na úrovni B1.1. |
| demonstrovat modelová cvičení a mikrovýstup podle učebnice Pojechali 1-4 |
| realizovat vyučovací jednotku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| E-learning, |
| Prezentace práce studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
-
Brčáková, Dagmar a kol. Govoritě po-russki. Ruská konverzace. LEDA, 2000. ISBN 80-85927-63-2.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků na přelomu století. Rudná u Prahy, 2001.
-
kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
Lebedinskij, S. I., Gerbik, L. F. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Minsk, 2011.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. . Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-863-3.
-
Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.
|