|
Vyučující
|
-
Pešková Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Metodika výuky řečové dovednosti psaní. Metodika výuky řečové dovednosti mluvení. Teorie a praxe interkulturní komunikační kompetence. Výuka ruštiny jako jazyka příbuzného češtině. Transfer, interference. Práce s rozšiřujícími zdroji. Hodnocení a testování. Ruskojazyčné dítě v české škole. Trénink praktického ruského jazyka.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s demonstrací
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit specifika počáteční fáze výuky cizího jazyka |
| vymezit zvláštnosti výuky CJ pro mladší školní věk |
| popsat systém nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat učení soubor Pojechali! a učit podle něj |
| komunikovat v ruštině na úrovni A2 |
| připravit, realizovat a evaluovat vyučovací jednotku |
| vyhledat, posoudit a vyhodnotit další edukační nástroje pro výuku ruštiny na 1. stupni |
| sestavit vlastní cvičení včetně interaktivního v online režimu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit metodiku výuky mluvení a psaní |
| vysvětlit koncept IKK |
| vystihnout specifika výuky ruštiny jako příbuzného jazyka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v ruštině na úrovni B1 |
| aplikovat metodiku výuky ruštiny jako příbuzného jazyka |
| aplikovat metodiku výuky mluvení a psaní |
| rozvíjet u žáků IKK |
| adekvátně žáky hodnotit |
| vybírat a vytvářet vhodné testovací nástroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| E-learning, |
| Prezentace práce studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
-
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
-
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. Plzeň: Západočeská univerzita. 2017.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. Plzeň: Západočeská univerzita. 2021.
-
PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
-
Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
-
ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. . Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
-
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-863-3.
-
Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.
-
Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.
|