Course: Russian language with didactics 7

« Back
Course title Russian language with didactics 7
Course code KRF/RJDS7
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study 5
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pešková Michaela, Mgr. Ph.D.
Course content
Methodology for teaching the speech skill of writing. Methodology of teaching the speech skill of speaking. Theory and practice of intercultural communicative competence. Teaching Russian as a language related to Czech. Transfer, interference. Work with extension resources. Assessment and testing. Russian-speaking child in Czech school. Practical Russian language training.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture with visual aids
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 5 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
explain specifics of the introductory phase of Russian language teaching
explain specifics of Russian language teaching for young pupils
popsat systém nácviku jazykových prostředků a řečových dovedností
Skills
analyse the coursebook Pojechali
reaching A2 level.
připravit, realizovat a evaluovat vyučovací jednotku
vyhledat, posoudit a vyhodnotit další edukační nástroje pro výuku ruštiny na 1. stupni
sestavit vlastní cvičení včetně interaktivního v online režimu
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
explain the methodology of teaching speaking and writing
explain the concept of ICC
capture the specifics of teaching Russian as a related language
Skills
communicate in Russian at B1
capture the specifics of teaching Russian as a related language
apply the methodology of teaching speaking and writing
to develop ICC in pupils
adequately assess pupils
select and creates appropriate test tools
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture with visual aids
Interactive lecture
E-learning
Multimedia supported teaching
Self-study of literature
Skills
Seminar
Practicum
Task-based study method
Individual study
Skills demonstration
Situation....
E-learning
Students' portfolio
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Discussion
Competences
Task-based study method
Practicum
Skills demonstration
Cooperative instruction
Collaborative instruction
Students' portfolio
Discussion
assessment methods
Knowledge
Test
Individual presentation at a seminar
Self-evaluation
Peer evaluation of students
Skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Peer evaluation of students
Competences
Individual presentation at a seminar
Self-evaluation
Peer evaluation of students
Continuous assessment
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
  • Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
  • kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. Plzeň: Západočeská univerzita. 2017.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 3. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 4. Plzeň: Západočeská univerzita. 2021.
  • PEŠKOVÁ, Michaela, KUBÍKOVÁ, Kateřina (eds.). Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita, 2016.
  • Ries, L. Didaktika ruského jazyka I., II. (Vyučování jako komunikace, současnost a hra). Ostrava, 1985.
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. .  Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-862-5.
  • Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky. 2. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-863-3.
  • Veselý, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku : Vysokošk. příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na filozof. a pedagog. fakultách. Praha : SPN, 1985.
  • Žofková, H. a kol. Pojechali. Praha, 2002.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester