|
Vyučující
|
-
Artemov Andrej, Mgr. Ph.D.
-
Sováková Jana, PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Zvláštnosti vývoje ruské literatury XX století (1917-cca 2000), úzká spjatost s politickým vývojem Ruska. Klasifikace literárního vývoje. Mnohonárodnostnost literatury sovětského období. 2. Charakteristika jednotlivých vývojových etap literatury. Přehodnocovací tendence literárního vývoje. 3 Tvorba I. Bunina v kontextu evropské literatury. 4 Problematika exilové literatury a tzv. vnitřní emigrace, hlavní představitelé. 5. Ruská moderna a její představitelé v kontextu evropských literatur (symbolismus, futurismus, imažinismus ajin). 6. Socialistický realismus v širších kulturních a společenských souvislostech. Tvorba M. Gorkého, M. Šolochova v dobovém a současném kontextu. 7. Tvorba M. Bulgakova v kontextu ruské a světové literatury. 8. Tvorba V. Nabokova v kontextu ruské a světové literatury. 9. Osobnost B. Pasternaka a jeho román Doktor Živago. 10.Literatura období tzv. tání (60. léta), vznik samizdatu, andegraundu. 11. A. Solženicyn představitel "lágrové literatury", jeho tvorba v současném kontextu. 12. -13. Základní atributy vývoje literatury po roce 1985, ruský postmodernismus a jeho představitelé.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat dobrou znalost ruské literatury 20. století |
| orientovat se v historických událostech 20. století v Rusku |
| částečně se orientovat v evropských literaturách 20. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientovat se v metodách literární vědy |
| orientovat se v překladech ruské literatury 20. století do češtiny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat literární situaci v ruské literatuře po roce 1985 |
| definovat ruský postmodernismus ve srovnání s postmodernismem evropským |
| vysvětlit vliv působení cenzury v literatuře |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat dílo ruského postmodernismu z hlediska využití výrazových prostředků |
| hodnotit kritické ohlasy na díla ruské literatury v ruském a českém tisku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
XX vek. Tridcatyje gody: iz istorii meždunarodnych svjazej russkoj literatury. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2013. ISBN 978-5-905987-8-92.
-
BAGNO, V. J. Mif - obraz - motiv: russkaja literatura v kontekste mirovoj.. Sankt-Peterburg: Izdatel´stvo Puškinskogo Doma, 2014. ISBN 978-5-93898-484-4.
-
DOBRENKO, J., ed. a TICHONOV, G. ed. Istorija russkoj literaturnoj kritiki: sovetskaja i postsovetskaja epochi.. Moskva: Novoje literaturnoje obozrenije, 2011. ISBN 978-5-86793-918-2.
-
GlLANC, T. Souostroví Rusko. Praha, 2011. ISBN 978-80-87037-40-9.
-
JEROFEJEV, V. Russkije cvěty zla. Moskva, 2011. ISBN 5-94663-009-1.
-
LEJDERMAN, N. L., LIPOVECKIJ, M. N. Sovremennaja russkaja literatura (3 díly). Moskva, 2001. ISBN 5-8360-0199-5.
-
RYČLOVÁ, I. Mezi kladivem a kovadlinou. Brno, 2012. ISBN 978-80-7324-295-3.
-
ŠESTAKOV, V. P., ed. Russkaja utopija v kontekste mirovoj kul´tury.. Sankt-Peterburg: Aletejja, 2013. ISBN 978-5-91419-894-4.
-
TIME, G. A. Rossija i Germanija: filosofskij diskurs v russkoj literature XIX-XX vekov.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2011. ISBN 978-5-98187-655-4.
|