|
Vyučující
|
-
Fatková Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Hirt Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Příbuzenství, spřízněnost, reprodukce. Biologická reprodukce, představy o početí, sdílená substance a definice příbuzenství. 2. Enkulturace a životní etapy. Kulturní variabilita chápání životních etap a přístupů k nim. Přechodové rituály. Věkové třídy. 3. Manželství v mezikulturní perspektivě. Výběr manželského partnera. Kulturně specifické podoby manželství (monogamie, polygynie, polyandrie). 4. Rodina a domácnost. Rodina a domácnost: reprodukce a produkce? Typologie postmaritální rezidence, typologie rodinných domácností. 5. Příbuzenství a sociální organizace. Patrilineární a matrilineární systémy. Typy descendentních skupin. Rody, klany, moiety. 6. Sexualita a incestní tabu. Pravidla upravující sexuální vztahy. Zákaz incestu jako kulturní univerzálie? Kulturní variabilita incestního tabu. 7. Pohlaví a gender. Mužství a ženství. Dichotomie pohlaví/gender. Biologické rozdíly vs. sociální konstruovanost genderu (a pohlaví?). 8. Sociální status a genderové role. Dělba práce a statusová hierarchie ve vztahu k genderu. Genderová socializace. Genderové stereotypy 9. Gender a sexualita v mezikulturní perspektivě. Tělesnost a sexualita. Sexuální identity a sexuální chování a jejich kulturní variabilita. 10. Od antropologie žen k feministické antropologii. Reprezentace ženy v antropologii. Vývoj zájmu o genderová témata v antropologii. 11. Koncept sociálních sítí v antropologii. Vymezení, historie, hlavní postavy. Manchesterská škola. 12. Sociologie rodiny a koncept sociálních sítí. Rodina v sociologické perspektivě. Historický vývoj, koncepty, ohniska zájmu. Styčné body s antropologií.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 18 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
| na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie |
| charakterizovat a popsat základní výzkumné postupy sociální antropologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce |
| interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
| pracovat s elektronickými informačními zdroji |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| na základní úrovni charakterizovat koncepty, pojmy, terminologii, teoretické směry a historický vývoj antropologického studia rodiny a příbuzenství |
| charakterizovat a analyzovat základní teoretická východiska sociálních věd (sociální antropologie, historická demografie, historická antropologie) při studiu rodiny a genderu |
| porozumět a charakterizovat kategorii genderu a tomu, jak je tento koncept používán v sociálních vědách |
| charakterizovat kulturní podmíněnosti genderových a příbuzenských vztahů |
| kriticky hodnotit kategorii genderu a popsat jak je používána v sociální antropologii |
| charakterizovat základní linie bádání antropologie rodiny a genderu |
| popsat kulturní rozmanitost genderových rolí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat antropologické texty věnované příbuzenství a genderu |
| interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
| formulovat hlavní argumenty biologického a kulturního determinismu |
| interpretovat hlavní linie antropologického zájmu o gender a tělesnost |
| kriticky analyzovat antropologické texty věnované příbuzenství a genderu |
| aplikovat antropologické koncepty genderu a příbuzenství na aktuální společenské fenomény |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bocková, G. Ženy v evropských dějinách. Od středověku do současnosti.. Praha: NLN, 2007.
-
Goody, J. Proměny rodiny v evropské historii. Historicko-antropologická esej,. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
-
Moore, H. L. A passion for difference. Essays in anthropology and gender. Cambridge, Polity Press, 1994.
-
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
-
Oakleyová, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
-
Parkin, Robert a Stone, Linda. Kinship and Family. An Anthropological Reader.
-
Stone, Linda. Kinship and Gender:An Introduction. Boulder: WestviewPress, 1997.
|