|
Vyučující
|
-
Fatková Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Šlehoferová Tereza, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do antropologie jídla a stravování, přehled základních konceptů, témat a přístupů 2. Jídlo jako předmět studia sociokulturní antropologie a ukazatel kulturních prvků a významů (kulinářský trojúhelník od C. Levi-Strausse, utváření preferencí potravy od M.Meadové, kategorizace stravy a životních cyklů i sociálních událostí od M. Douglas, prase jako znak kulturních rozdílů od M. Harrise, vkus v jídle a sociální stratifikace od P. Bourdieu, aj.) 3. Jídlo a každodennost: kulturní hodnoty, sociální role a taktiky (M. de Certeau) 4. Jídlo, kultura a identita 5. Jídlo, globalizace a migrace 6. Jídlo, paměť a smysly 7. Jídlo a posvátno: technologie, příprava jídla, rituál 8. Jídlo a stravování jako symbol statusu v minulosti a současnosti 9. Jídlo, moc a ideologie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Seminární výuka, Samostudium literatury
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 59 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit nejvýznamnější teoretické koncepty antropologického myšlení |
| charakterizovat a popsat přístupy ke studiu sociokulturních fenoménů z antropologické perspektivy |
| popsat rozdíl mezi jednotlivými antropologickými subdisciplínami a školami |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat elektronické informační zdroje |
| využívat tištěné informační zdroje |
| porozumět a interpretovat odborný textu v cizím jazyce |
| porozumět a interpretovat odborný textu v českém jazyce |
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| napsat kultivovaný odborný text |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit základní charakteristiky a předmět zkoumání antropologie jídla |
| rozlišit a popsat konkrétní tematické oblasti, na které se antropologie jídla zaměřuje |
| charakterizovat a vysvětlit základní přístupy a pojmy, se kterými antropologie jídla pracuje |
| identifikovat způsoby, jakým jídlo, pojídání a stolování reprodukuje význam, řád a hodnoty |
| uvést do souvislosti jídlo a sociální kategorie jako gender, třída, etnicita, náboženství a vzdělání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vymezit a analyzovat témata v kontextu výzkumu jídla a stravování z antropologické perspektivy |
| interpretovat jídlo a stravování z antropologické perspektivy v širších souvislostech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Demonstrace dovedností, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bourdieu, Pierre. Distinction : a social critique of the judgement of taste. Cambridge : Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-21277-0.
-
De Certeau, M. The Practice of Everyday Life. University of California Press, 2002.
-
Klein, Jakob A.; Watson, James L. The handbook of food and anthropology. 2016. ISBN 978-0-85785-594-7.
-
Mintz, Sidney W. Sweetness and power : the place of sugar in modern history. New York : Penguin Books, 1986. ISBN 0-14-009233-1.
-
Montanari, Massimo. Hlad a hojnost : dějiny stravování v Evropě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003. ISBN 80-7106-560-9.
-
Watson, James L.,; Caldwell, Melissa L. The cultural politics of food and eating : a reader. 2005. ISBN 978-0-631-23093-9.
|