|
Vyučující
|
-
Baumanová Monika, doc. M.A., Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Materiální obrat v současné antropologii 2. Materiální kultura mezi kulturní antropologií, evropskou etnologií a kulturními studii 3. Kolekcionerské uchopování artefaktuality: Muzeologické a antikvářské přístupy 4. Trichotomie materiální, duchovní a sociální kultury v evropské etnologii 5. Materiální kultura v historických a archeologických vědách 6. Materiální kultura archaických a tradičních společností 7. Materiální kultura a teorie produkce a spotřeby v kulturních studiích 8. Materiální kultura soudobých komplexních společností I. - spotřební a masová kultura 9. Materiální kultura soudobých komplexních společností II. - subkultury a domácí umění 10. Metody a techniky etnografického výzkumu materiální kultury
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a popsat základní pojmy antropologických věd |
| charakterizovat a popsat hlavní disciplíny historických, humanitních a sociálních věd, především těch zabývajících se hmotnou kulturou |
| charakterizovat a vysvětlit základní aspekty kultury různých historických období českých a evropských dějin |
| popsat a interpretovat základní chronologii dějin umění |
| popsat rozdíl mezi hmotnou a duchovní kulturou |
| komunikovat na základní úrovni ve vybraném světovém jazyce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
| porozumět a interpretovat odborný text ve vybraném světovém jazyce |
| porozumět odborné přednášce |
| uvažovat o sociální funkci artefaktů |
| prezentovat sociální funkce artefaktu v rámci semináře |
| vést debatu nad odborným textem |
| využívat tištěné informační zdroje |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat materiální kulturu a artefaktuální prvky expresivní kultury z hledisek kulturních, sociálních, historických a geografických |
| charakterizovat proměny paradigmatu a vývoj teorie a metodologie výzkumů materiální kultury v rámci sociokulturní antropologie, evropské etnologie, kulturních studií a příbuzných disciplín |
| identifikovat různé typy materiálních artefaktů v současné české společnosti, včetně vyhodnocení jejich historických kořenů a jejich sociální funkce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat metodologické přístupy výzkumů materiální kultury na konkrétní empirický materiál |
| používat relevantní antropologickou, etnologickou, historiografickou a kunsthistorickou odbornou terminologii se vztahem k materiální kultuře a artefaktům |
| kriticky reflektovat soudobé přístupy sociokulturní antropologie, evropské etnologie, kulturních studií a příbuzných oborů ke studiu historických i současných artefaktů |
| identifikovat různé typy materiálních artefaktů v současné české společnosti, včetně vyhodnocení jejich historických kořenů a jejich sociální funkce |
| analyzovat a srovnat různé typy a vzájemné vztahy vybraných materiálních fenoménů v různých typech kultur na základní úrovni |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Lidová kultura : národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. 1. svazek, [Biografická část]. Vyd. 1. Praha : Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze, 2007. ISBN 978-80-204-1711-4.
-
Lidová kultura : národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. 2. svazek, [Věcná část, A - N]. Vyd. 1. Praha : Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze, 2007. ISBN 978-80-204-1712-1.
-
Lidová kultura : národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. 3. svazek, [Věcná část, O - Ž]. Vyd. 1. Praha : Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze, 2007. ISBN 978-80-204-1713-8.
-
Appadurai, Arjun. The social life of things : commodities in cultural perspective. Cambridge : Cambridge University Press, 1986. ISBN 978-0-521-35726-5.
-
Berger, Arthur Asa. What object Means. An Introduction to Material Culture. Walnut Creek, 2009.
-
Buchli, Victor (ed.). The Material Culture Reader. London, 1996.
-
Dorson, Richard M. (ed.). Handbook of American Folklore. Bloomington, 1986.
-
Doušek, Roman. Etnologický výzkum lidového stavitelství. Brno, 2013.
-
Janeček, Petr (ed.). Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti.. Praha, 2011.
-
Jeřábek, Richard. Kultura materiální, duchovní a sociální - antikvovaná trichotomie. Národopisná revue 10, s. 5-6. 2000.
-
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století /. Karolinum, Praha, 1997.
-
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. I/1, Vymezení kulturních dějin, kultura každodenního života od pravěku do 15.století /.
|