|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1) Co je aplikovaná sociální antropologie? Vymezení aplikované a sociální antropologie (ASA) v opozici k tzv. "čisté" či akademické antropologii, přehled typických témat a oblastí zájmu 2) Historický vývoj ASA (do roku 1930) - přehled nejdůležitějších jmen, koncepcí a projektů 3) Historický vývoj ASA (od roku 1930 do roku 1970) - přehled nejdůležitějších jmen, koncepcí a projektů 4) Současná ASA (po roce 1970) - obrat ke studiu rozvojových organizací a veřejných politik: "reinvented antropology", "new applied antropology", George Foster 5) Přehled a charakteristika "domén aplikace" (zdraví, vzdělávání, zemědělství, životní prostředí, turismus, migrace) ve vztahu k možnostem ASA 6) Výzkumné metody a techniky používané v rámci ASA (Rapid apparisal procedure, Focus Group Discussions, zúčastněné pozorování, rozhovory, dotazníky, analýzy dokumentů, vizuální analýzy) 7) Analýzy institucionálních politik a praxí z antropologických pozic (evaluace programů, social impact assesment, analýzy potřeb) 8) Strategie řízení sociální a kulturní změny (Cultural Brokerage, Social Marketing, Collaborative Research, Action Research) 9) Etické zřetele a dilemata ASA 10) ASA v České republice 11) Institucionální základna ASA (organizace, periodika, publikace), možnosti profesní kariéry v kontextu aktivit ASA 12) Prezentace a diskuze studentských referátů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, E-learning, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
| popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
| na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
| formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
| napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
| využívat elektronické informační zdroje |
| odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
| aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat metodologické postupy používané v rámci aplikované antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného či rozvojového projektu |
| charakterizovat a vysvětlit klíčové pojmy, koncepty a teorie aplikované antropologie a použít je při interpretaci relevantních společenských jevů a témat |
| vyjmenovat antropology, kteří se zabývali využitím antropologických poznatků při řízení procesů sociální a kulturní změny, a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu |
| vymezit aplikovanou antropologii a vysvětlit rozdíl mezi aplikovanou a "čistou" antropologií |
| objasnit a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie |
| vysvětlit fungování rozvojových organizací (NGO's) s ohledem na jejich zdroje, formy spolupráce, výběr |
| uvést problematiku humanitární pomoci a rozvojové spolupráce do souvislosti s minulou i současnou geopolitickou situací |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie |
| diskutovat etické zřetele aplikované antropologie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Individuální konzultace, |
| Prezentace práce studentů, |
| E-learning, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bennett, J. W. Applied and Action Anthropology: Ideological and Conceptual Aspects. In: Current Anthropology, Vol. 37, No. 1. 1996.
-
Eriksen, T. H. Engaging anthropology: The Case for a Public Presence. Berg, 2006.
-
Ervin, M. Applied Anthropology: Tools and Perspectives for Contemporary Practise. 2000.
-
Foster, G. Applied Anthropology. 1969.
-
Goldman, Lawrence. Social impact analysis : an applied anthropology manual. 1st publ. Oxford : Berg, 2000. ISBN 978-1-85973-392-1.
-
Gwynne, Margaret Anderson. Applied anthropology : a career-oriented approach. Boston : Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-205-35866-7.
-
Hirt, Tomáš. Vybrané kapitoly z aplikované sociální antropologie. V Plzni : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0122-2.
-
McDonald, James H. The applied anthropology reader. Boston : Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-205-32491-6.
-
Podolefski, A - Brown, P. J. Applying Cultural Anthropology: An Introductory Reader. McGraw Hill, 2007.
-
Redding, T. M.; Cheney Ch. C. (eds.). Profiles of Anthropological Praxis: An International Casebook. Berghahn Books. 2022.
-
Roth, Silke. Paradoxes of Aidwork: Passionate Professionals. Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-74592-5.
-
Van Willigen, John. Applied anthropology : an introduction. 3rd ed. Westport : Bergin & Garvey, 2002. ISBN 0-89789-833-8.
|