Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1) What is the applied social anthropology (ASA). Definition. Opposition to the so-called "pure" anthropology. Overview of typical themes and areas of interest. 2) ASA history (until 1930) 3) ASA history (1930 - 1970) 4) Contemporary ASA (after 1970) - turn to the studies of development organizations and public policies: "reinvented antropology", "new applied antropology", George Foster 5) Overview and characteristics of the "domains of application" (health, educatio, agriculture, environment, tourism, migration) in the context of the ASA's possibilities 6) Research methods and techniques of ASA (Rapid apparisal procedure, Focus Group Discussions, participant observation, interviews, questionaries, document analysis, visual analysis) 7) Analysis of institutional policies and practices from the anthropological perspective. 8) Strategies of social and cultural change management (Cultural Brokerage, Social Marketing, Collaborative Research, Action Research) 9) Ethics and dilemmas of ASA 10) ASA in the Czech republic 11) Institutional basis of the ASA (organizations, periodicals, publications), possibilities of professional career in the ASA 12) Student's presentations and their discussions.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, E-learning, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 25 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
Skills |
---|
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat metodologické postupy používané v rámci aplikované antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného či rozvojového projektu |
charakterizovat a vysvětlit klíčové pojmy, koncepty a teorie aplikované antropologie a použít je při interpretaci relevantních společenských jevů a témat |
vyjmenovat antropology, kteří se zabývali využitím antropologických poznatků při řízení procesů sociální a kulturní změny, a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu |
vymezit aplikovanou antropologii a vysvětlit rozdíl mezi aplikovanou a "čistou" antropologií |
objasnit a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie |
vysvětlit fungování rozvojových organizací (NGO's) s ohledem na jejich zdroje, formy spolupráce, výběr |
uvést problematiku humanitární pomoci a rozvojové spolupráce do souvislosti s minulou i současnou geopolitickou situací |
Skills |
---|
analyzovat a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie |
diskutovat etické zřetele aplikované antropologie |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
E-learning |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Project-based instruction |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar classes |
One-to-One tutorial |
Students' portfolio |
E-learning |
Self-study of literature |
Textual studies |
Individual study |
Multimedia supported teaching |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Bennett, J. W. Applied and Action Anthropology: Ideological and Conceptual Aspects. In: Current Anthropology, Vol. 37, No. 1. 1996.
-
Eriksen, T. H. Engaging anthropology: The Case for a Public Presence. Berg, 2006.
-
Ervin, M. Applied Anthropology: Tools and Perspectives for Contemporary Practise. 2000.
-
Foster, G. Applied Anthropology. 1969.
-
Goldman, Lawrence. Social impact analysis : an applied anthropology manual. 1st publ. Oxford : Berg, 2000. ISBN 978-1-85973-392-1.
-
Gwynne, Margaret Anderson. Applied anthropology : a career-oriented approach. Boston : Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-205-35866-7.
-
McDonald, James H. The applied anthropology reader. Boston : Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-205-32491-6.
-
Podolefski, A - Brown, P. J. Applying Cultural Anthropology: An Introductory Reader. McGraw Hill, 2007.
-
Roth, Silke. Paradoxes of Aidwork: Passionate Professionals. Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-74592-5.
-
Van Willigen, John. Applied anthropology : an introduction. 3rd ed. Westport : Bergin & Garvey, 2002. ISBN 0-89789-833-8.
|