Course: Applied Social Anthropology

« Back
Course title Applied Social Anthropology
Course code KSA/ASA
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Hirt Tomáš, Mgr. Ph.D.
Course content
1) What is the applied social anthropology (ASA). Definition. Opposition to the so-called "pure" anthropology. Overview of typical themes and areas of interest. 2) ASA history (until 1930) 3) ASA history (1930 - 1970) 4) Contemporary ASA (after 1970) - turn to the studies of development organizations and public policies: "reinvented antropology", "new applied antropology", George Foster 5) Overview and characteristics of the "domains of application" (health, educatio, agriculture, environment, tourism, migration) in the context of the ASA's possibilities 6) Research methods and techniques of ASA (Rapid apparisal procedure, Focus Group Discussions, participant observation, interviews, questionaries, document analysis, visual analysis) 7) Analysis of institutional policies and practices from the anthropological perspective. 8) Strategies of social and cultural change management (Cultural Brokerage, Social Marketing, Collaborative Research, Action Research) 9) Ethics and dilemmas of ASA 10) ASA in the Czech republic 11) Institutional basis of the ASA (organizations, periodicals, publications), possibilities of professional career in the ASA 12) Student's presentations and their discussions.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, E-learning, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 25 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie
Skills
porozumět odbornému společenskovědnímu textu
napsat kultivovaný odborný text na dané téma
využívat elektronické informační zdroje
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu
learning outcomes
Knowledge
popsat metodologické postupy používané v rámci aplikované antropologie a navrhnout jejich uplatnění v rámci výzkumného či rozvojového projektu
charakterizovat a vysvětlit klíčové pojmy, koncepty a teorie aplikované antropologie a použít je při interpretaci relevantních společenských jevů a témat
vyjmenovat antropology, kteří se zabývali využitím antropologických poznatků při řízení procesů sociální a kulturní změny, a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu
vymezit aplikovanou antropologii a vysvětlit rozdíl mezi aplikovanou a "čistou" antropologií
objasnit a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie
vysvětlit fungování rozvojových organizací (NGO's) s ohledem na jejich zdroje, formy spolupráce, výběr
uvést problematiku humanitární pomoci a rozvojové spolupráce do souvislosti s minulou i současnou geopolitickou situací
Skills
analyzovat a kriticky reflektovat historický vývoj aplikované antropologie
diskutovat etické zřetele aplikované antropologie
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
E-learning
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Project-based instruction
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Skills
Seminar classes
One-to-One tutorial
Students' portfolio
E-learning
Self-study of literature
Textual studies
Individual study
Multimedia supported teaching
assessment methods
Knowledge
Written exam
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Recommended literature
  • Bennett, J. W. Applied and Action Anthropology: Ideological and Conceptual Aspects. In: Current Anthropology, Vol. 37, No. 1. 1996.
  • Eriksen, T. H. Engaging anthropology: The Case for a Public Presence. Berg, 2006.
  • Ervin, M. Applied Anthropology: Tools and Perspectives for Contemporary Practise. 2000.
  • Foster, G. Applied Anthropology. 1969.
  • Goldman, Lawrence. Social impact analysis : an applied anthropology manual. 1st publ. Oxford : Berg, 2000. ISBN 978-1-85973-392-1.
  • Gwynne, Margaret Anderson. Applied anthropology : a career-oriented approach. Boston : Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-205-35866-7.
  • McDonald, James H. The applied anthropology reader. Boston : Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-205-32491-6.
  • Podolefski, A - Brown, P. J. Applying Cultural Anthropology: An Introductory Reader. McGraw Hill, 2007.
  • Roth, Silke. Paradoxes of Aidwork: Passionate Professionals. Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-74592-5.
  • Van Willigen, John. Applied anthropology : an introduction. 3rd ed. Westport : Bergin & Garvey, 2002. ISBN 0-89789-833-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Anthropology (20-4) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter