Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1. Introduction into the discourse of visual anthropology with focus on multimedial communication 2. Introduction of the possibilites of photography, audiovisial recording and multimedial means in the context of an anthropological research. 3. Training of audiovisual recording in the field (camera-work) and its elaboration (editing, dramaturgy) with focus to the needs anthropological research and education. 4. Presentation and training of application of the selected methodology of humanities in the analysis of audiovisual artifacts and pictures that originated in various cultural or social contexts.
|
Learning activities and teaching methods
|
Cooperative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Laboratory work, Skills demonstration, Seminar classes, Self-study of literature, Textual studies
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 30 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 23 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat a popsat základní principy etnografického výzkumu |
vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
charakterizovat a kriticky aplikovat základní koncepty společenských věd |
Skills |
---|
číst a porozumět odborné literatuře |
ovládat základy fotografického přístroje |
aplikovat v základních rysech naučené postupy kvalitativního výzkumu |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat konceptuální a metodologická východiska vizuální antropologie a digitální etnografie |
vysvětlit a obhájit tezi, že audiovizuální záznam nepředstavuje objektivní otisk sociální reality, ale způsob její interpretace |
Skills |
---|
samostatně použít audiovizuální technologie a postupy filmové dokumentaristiky (scénář, střih, práce s kamerou) v kontextu antropologického výzkumu, resp. při prezentaci antropologicky relevantních témat |
interpretovat audiovizuální, filmové a multimediální artefakty v perspektivě antropologického konceptuálního a metodologického aparátu |
antropologicky relevantním způsobem interpretovat a prezentovat ?sociální realitu? s použitím audiovizuální technologie |
samostatně vytvořit audiovizuální či multimediální produkt |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Project-based instruction |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Textual studies |
Project-based instruction |
Skills demonstration |
Individual study |
Laboratory work |
Seminar classes |
Students' portfolio |
Self-study of literature |
Multimedia supported teaching |
Cooperative instruction |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Seminar work |
Skills |
---|
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Banks, Marcus. Visual methods in social research. London : SAGE Publications, 2001. ISBN 0-7619-6364-2.
-
Barbash, I. - Taylor, L. Cross-Cultural Filmmaking: A Handbook for Making Documentary and Ethnographic Films and Videos. U. University of California Press (November, 1997), 1997.
-
Dicks, B. Qualitative research and hypermedia: ethnography for the digital age. Sage, 2005.
-
Hampe, B. Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning Filming, and editing Documentaries.. 2007.
-
Ruby, J. Picturing Culture Explorations of Film and Anthropology. University of Chicago Press, 2000.
-
Russell, C. Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video. Duke University Press Books, 1999.
-
Strong, Mary; Wilder, Laena. Viewpoints : visual anthropologists at work. 1st ed. Austin : University of Texas Press, 2009. ISBN 978-0-292-70671-2.
|