Course: Ethnology of World Culture Areas

« Back
Course title Ethnology of World Culture Areas
Course code KSA/EKA
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Lozoviuk Petr, Doc. Ph.D.
Course content
Course content: 1. Asia from the west to the east: Introduction into the idea of Asian cultures seen as one entirety. Comparation of western, eastern, southern a northern cultures. 2. Aborigins of Australia and Oceania: Classical writings from mid-20th century (Mead, Freeman) and the current ones. Distinguishing Australians from Aussies and searching for the appearance of the native people of Oceania. 3. What it is like to be a black man: Ethnical composition of Africa, current state of cultures in classical works (Evans-Prittchard). Comparison of the situations: to be a black man in Africe, in other continents and societies.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Skills demonstration, Seminar classes
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 25 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
prerequisite
Knowledge
porozumět vědecky strukturované přednášce
porozumět anglicky psanému odbornému textu
charakterizovat základní principy etnografie a teoretická východiska etnologie a sociální a kulturní antropologie
charakterizovat geografické členění světa do světadílů
Skills
interpretovat vědecky strukturovaný text
porozumět a interpretovat mapy
využívat elektronické informační zdroje
learning outcomes
Knowledge
charakterizovat etnický obraz evropského, asijského, afrického i australsko-oceánského prostředí
charakterizovat a rozeznat jednotlivé kulturní rysy, kulturní podobnosti a odlišnosti
Skills
porovnat a srovnat dané kulturní rysy napříč kulturními oblastmi v otázkách souvisejících s příbuzenstvím a rodinným uspořádáním, příbuzenskou terminologií, jazykovými rysy, folklorem a folklorními útvary, uspořádáním společnosti a místa jedince v něm, ale také konflikty, které v historické perspektivě nesou změny identity jedinců a kultur jako celku
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Group discussion
Skills
Skills demonstration
Seminar classes
Collaborative instruction
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Continuous assessment
Skills
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Recommended literature
  • Corris, Peter. Ethnohistory in Australia, Ethnohistory, sv. 16, č. 3, s. 201-210. 1969.
  • Freeman, Derek. Margaret Mead and Samoa : the making and unmaking of an anthropological myth. Harmondsworth : Penguin Books, 1985. ISBN 0-14-022555-2.
  • Freeman, Derek. The fateful hoaxing of Margaret Mead: A historical analysis of her Samoan research. Boulder: Westview Press, 1998.
  • Gellner, Ernest. Jazyk a samota : Wittgenstein, Malinowski a habsburské dilema. 1. vyd. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7235-055-1.
  • Joan B. Silk. Adoption and Kinship in Oceania, American Anthropologist, New Series, sv. 82, č. 4, s. 799-820. 1980.
  • Jorion, Paul, Verdon, Michel. Australian Aboriginal Social Organisation Reconsidered, Man, New Series, sv. 16, č. 1, s. 90-107. 1981.
  • Kandert, Josef; Kodeš, Jiří. Afrika. Praha : MF, 1984.
  • Mead, Margaret. Pohlaví a temperament u tří primitivních společností. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-036-0.
  • Oswalt, Wendell H. Other Peoples, Other Customs, World Ethnography and Its History. New York, 1972.
  • Turner, David H. Reflections on Australian Aborigal Culture, Antropology Today, sv. 3, č. 2, s. 14-16. 1987.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Social and Cultural Anthropology (16-5) Category: Philosophy, theology 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Social and Cultural Anthropology (16-5) Category: Philosophy, theology 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer