|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do ekologie člověka, základní pojmy a procesy 2. Lidští aktéři jako součást ekosystémů 3. Evoluční ekologie člověka 4. Významné environmentální změny v minulosti 5. Kultura jako prostředek adaptace 6. Význam demografie v ekologii člověka 7. Sociální aspekty ekologie člověka 8. Přírodní zdroje a společenský metabolismus 9. Problémy růstu spotřeby 10. Antropocén 11.-12. Prezentace seminárních projektů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| číst a porozumět textům v anglickém jazyce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat odborný text |
| uvažovat v základních sociálně-antropologických pojmech. |
| využívat elektronické informační zdroje |
| napsat kultivovaný odborný text |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit přístup a potenciál ekologie člověka v antropologické perspektivě |
| popsat a vysvětlit principy koevoluce přírodního a sociálního prostředí |
| charakterizovat a popsat klíčové teorie, metodologii, a klasické problémové okruhy ekologie člověka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat vybrané teorie a metody ekologie člověka v seminárním projektu |
| aplikovat teorie a metody ekologie člověka na vlastní výzkum |
| kriticky přehodnotit přijímané informace |
| navrhnout a provést antropologický výzkum zaměřený na ekologii člověka |
| analyzovat vztah mezi sociálním, kulturním a přírodním prostředím |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Individuální konzultace, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Diskuse, |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Individuální konzultace, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
BRUSH, S.B. Man's Use of an Andean Ecosystem. Hum Ecol 4, 147-166. 1976.
-
CAMPBELL, B. Human ecology: the story of our place in nature from prehistory to the present. (Second edition). A. de Gruyter. New York, 1995.
-
CATTON, W.R. Foundations of Human Ecology. 1994.
-
Cenkl P. Nature and Culture in the Northern Forest: Region, Heritage, and Environment in the Rural Northeast.. University of Iowa Press, Iowa City, 2010.
-
ELLEN, R.F. Environment, subsistence, and system: the ecology of small-scale social formations.. Cambridge University Press, Cambridge, New York, 1982.
-
Foley, R. Another unique species: Patterns in human evolutionary ecology.. Longman Scientific & Technical, Harlow, New York, 1987.
-
HAWLEY, A.H. Human Ecology: A Theoretical Essay. The University of Chicago Press. The University of Chicago Press, Chicago - London., 1986.
-
KARDULIAS, P.N. The Ecology of Pastoralism. University Press of Colorado, Boulder, 2015.
-
Klimek, Tomáš. Krajiny českého středověku. 2014. ISBN 978-80-7363-585-5.
-
KOPNINA, H., SHOREMAN-OUIMET, E., (eds.). Routledge Handbook of Environmental Anthropology. Routledge, London, 2016.
-
LAWRENCE, R.J. Human ecology and its applications. Landscape and Urban Planning 65, 31-40., 2003.
-
Moldan, Bedřich. Podmaněná planeta. Druhé, rozšířené a upravené vydání. 2015. ISBN 978-80-246-3012-0.
-
Moran, Emilio F. People and nature : an introduction to human ecological relations. Malden : Blackwell, 2006. ISBN 1-4051-0572-0.
-
Netting, Robert McC. Cultural ecology. Menlo Park : Benjamin/Cummings Publishing, 1977. ISBN 0-8465-4840-2.
-
NEWMAN, P., JENNINGS, I. Cities as Sustainable Ecosystems: Principles and Practices. Island Press, Washington, 2008.
-
Penna, Anthony N. The human footprint a global environmental history. Second edition. 2015. ISBN 978-1-118-91260-7.
-
STEINER, F.R. Human Ecology: How Nature and Culture Shape Our World. Island Press, Washington, 2016.
|