|
Vyučující
|
-
Galeta Patrik, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Organizační informace 2. Etnoarcheologie a paradigmata 3. Vztah antropologie a archeologie 4. Fakta, usuzování, transformace 5. Analogie a modely 6. Pohřební praktiky I 7. Pohřební praktiky II 8. Pohřební praktiky III 9. Obživa 10. Praxe 11. Jak využívat etnografii při vlastním výzkumu 12. Prezentace projektů 13. Prezentace projektů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní termíny epistemologie, metodologie a teorie společenských a přírodních věd |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
| porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit a popsat vztah antropologie a archeologie |
| charakterizovat a vysvětlit význam transformačních procesů |
| to kriticky přehodnotit přijímané informace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat počítačový program (PowerPoint) |
| vyhledat a aplikovat relevantní etnografická data |
| vytvořit model, který je možné testovat na archeologických datech |
| pracovat s databází HRAF |
| s využitím výpočetní a audiovizuální techniky připravit a interpretovat vlastní projekt |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Binford, Lewis Roberts. Constructing frames of reference : an analytical method for archaeological theory building using hunter-gatherer and environmental data sets. Berkeley : University of California Press, 2001. ISBN 0-520-22393-4.
-
David, Nicholas; Kramer, Carol. Ethnoarcheology in action. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-66779-8.
-
Fogelin, L. Inference to the Best Explanation: A Common and Effective Form of Archaeological Reasoning. American Antiquity 72:603-625.. 2007.
-
Gillespie SD, and Nichols DL. Archaeology is Anthropology. Arlington: American Anthropological Association, 2003.
-
Parker, P. M. Mortuary Practices, Society and Ideology: an Ethnoarchaeological Study," in Symbolic and Structural Archaeology. Edited by I. Hodder, pp. 99-113.. Cambridge: Cambridge University Press., 1992.
-
Robben, Antonius C. G. M. Death, mourning, and burial : a cross-cultural reader. Malden : Blackwell Publishing, 2004. ISBN 1-4051-1471-1.
|