Course: Ethnographical Research

« Back
Course title Ethnographical Research
Course code KSA/ETV
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Fatková Gabriela, Mgr. Ph.D.
  • Toušek Ladislav, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Quantitative and qualitative methods. Relation of quantitative and qualitative methods. Validity and reliability. 2. Ethnography. Fieldwork. What is ethnography. Sociological and social anthropological tradition. 3. Anthropological fieldwork: a classic model. Development of fieldwork in the British social and the American cultural anthropology. 4. Methodological turn. Reflexivity. Critique of the classic fieldwork model. Reflexivity, subjectivity and the political dimension of fieldwork. 5. Methodological pitfalls of anthropological fieldwork. Formulation of research proposal. Stages of fieldwork. Culture shock. Adaptation. Types of fieldnotes. 6. Identity of a researcher in the field. Anthropologist as a research tool: gender, sexuality. "Going native". "Native anthropology". 7. Participant observation as a principal technique. Types of observation. The critique of classification. Is it possible to observe without participation? 8. Other sources of data: interviews, texts, visual images. Other sources of ethnographic data. Types of interview. Analyses of texts. Visual data. 9. Writing of ethnography. Writing ethnography. Working with data and the sources. References and quotes. 10. Ethical issues of anthropological fieldwork. Ethical aspects of doing fieldwork, writing and publishing. Informed consent. Codes of Ethics. 11. Oral history. Theory and method of oral history. Some contemporary applications. 12. A particular experience with a field research. Discussion with an invited guest. 13. A particular experience with a field research. Discussion with an invited guest.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Discussion, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Group discussion, Skills demonstration, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature, Textual studies, Field trip
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 40 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie
charakterizovat a popsat základní výzkumné metody sociální antropologie
Skills
na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze
formulovat výzkumnou otázku
pracovat s elektronickými informačními zdroji
learning outcomes
Knowledge
na základní úrovni charakterizovat podobu, postup a metodologické obtíže etnografického výzkumu
kriticky zhodnotit etnografický výzkum na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury a prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy
popsat a kriticky zhodnotit hlavní výzkumné metody sociální antropologie
vysvětlit specifika, silné a slabé stránky etnografického výzkumu
charakterizovat hlavní geografické výzkumné oblasti a témata sociální antropologie
kriticky zhodnotit potřebnost reflexivity v etnografickém výzkumu
Skills
aktivně používat základní postupy etnografického výzkumu (pozorování, rozhovor)
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje
formulovat, navrhnout a vytvořit výzkumný projekt
aplikovat metodu systematického pozorování, včetně jeho záznamu a kritického zhodnocení
vést etnografický rozhovor, zaznamenat jej, kódovat a analyzovat
odkazovat a citovat odbornou literaturu
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Textual studies
Self-study of literature
Interactive lecture
Discussion
Skills
Seminar classes
Skills demonstration
Students' portfolio
Discussion
Individual study
Self-study of literature
Textual studies
Field trip
assessment methods
Knowledge
Written exam
Test
Skills
Test
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
  • Bernard, H. R. (ed.). Handbook of Methods on Cultural antropology. London, 1998.
  • Davies, Charlotte Aull. Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others. 2nd ed. London : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-40901-8.
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
  • Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
  • Hammersley, M. - Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. 1997.
  • Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
  • RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
  • Sanjek, Roger. Fieldnotes : the makings of anthropology. Ithaca : Cornell University Press, 1990. ISBN 978-0-8014-9726-1.
  • Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
  • VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Social and Cultural Anthropology (16-5) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Social and Cultural Anthropology (16-5) Category: Philosophy, theology 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer