Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Ethnographic movie in the context of cultural and anthropology social anthropology. - Introduction to the subject of documentary movie. Definition of documentary movie in relationship to the "acted" movie and TV journalism. Docuganda, docudrama - Realism and formalism in the documentary movie (analysis of particular works) - "propaganda" movie, or the "documentary" movie in the services of totalitarian regimes. - Development of ethnographic documentaries (projection of relevant movies), interpretation of basic works and approaches, atributes of ethnographic movie - Reflection of various approaches to representation of: a) livelihood strategies, b) kinship systems and institutions, c) field research, d) political systems and institutions, e) economical systems and institutions, f) aculturation proceses, etc. in ethnographical or anthropological documentaries - Reflection of manifestations of various paradigmatic backgrounds in the context of ethnographical/anthropological movies.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Cooperative instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 25 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 32 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
porozumět mluvenému slovu v anglickém jazyce |
porozumět odbornému textu |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Skills |
---|
uvažovat o filmu jako o médiu interpretace a jako o tvůrčím aktu (a nikoli pouze jako o záznamu reality) |
kriticky reflektovat filmový obraz |
využívat elektronické informační zdroje |
uchopit obsah filmu v základních sociálněvědních pojmech |
napsat kultivovaný reflexivní text o vybraném filmovém díle |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit a obhájit tezi, že dokumentární film nepředstavuje objektivní záznam sociální reality, ale způsob její interpretace |
v rámci dokumentárního filmu identifikovat antropologicky relevantní témata |
z antropologického hlediska charakterizovat společnosti, které jsou v etnografických filmech zobrazeny |
objasnit, jakým způsobem se do filmové řeči a obsahu dokumentárních filmů promítá kultura těch, kteří "stojí za kamerou" |
Skills |
---|
představit vybrané etnografické filmy a analyzovat jejich obsah se zřetelem k dobovému kontextu jejich vzniku |
uvést vybrané etnografické filmy do souvislosti s antropologickým konceptuálním a metodologickým aparátem |
aktivně se účastnit řízené diskuze a analyzovat jednotlivé filmy z hlediska obsahu a z hlediska způsobu jejich zpracování |
kriticky reflektovat projevy různých paradigmatických východisek v kontextu etnografických/antropologických filmů |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Test |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Aufderheide, P. Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy Washington, DC: Aspen Institute. 1993.
-
Gauthier, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
-
Heider, K. Seeing Ourselves. Allyn & Bacon, 2006.
-
Heider, Karl G. Ethnographic film. Austin : University of Texas Press, 2006. ISBN 0-292-71458-0.
-
Lozois, P. Innovation in Ethnographic Film: From Innocence to Self-Consciousness, 1955-1985. University of Chicago Press, 1993.
-
Monaco, J. Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Albatros, 2004.
-
Pink, S. The Future of Visual antropology: Engaging the Senses. Routledge, 2006.
|