|
Vyučující
|
-
Pankowská Anna, Mgr. Ph.D.
-
Friedl Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do kurzu 2. Singularita versus dualita těla a duše 3. Biologie a gender 4. Estetika těla 5. Sexualita a reprodukce 6. Modifikace a fragmentace těla 7. Disciplinace těla 8. Semiotizace těla 9. Politika těla 10. Geografie těla 11. Komoditizace těla 12. Kyborgizace těla
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociokulturní antropologie |
| kriticky promýšlet případná rozdílná stanoviska odborných textů v ČJ a odborných textů v AJ |
| na základě svých znalostí navrhnout téma projektu pro seminární práci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat odborné informační zdroje v tištěné a elektronické podobě |
| propojovat poznatky o sociálních a biologických stránkách lidského života |
| napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
| porozumět odbornému textu v anglické jazyce |
| porozumět odbornému textu v českém jazyce |
| účastnit se diskuze nad odbornou studií |
| představit a obhájit vlastní postup při řešení projektu v semináři před studenty a vyučujícím |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit pojmy a koncepty ze sociální a biologické antropologie |
| charakterizovat a popsat historický vývoj pohledu na význam a funkce lidského těla ve vývoji společenských věd |
| popsat a porovnat chápání funkčních struktur a symboliky lidského těla v analyzovaných okruzích a myšlenkových školách |
| vyjmenovat, popsat a kriticky zhodnotit základní díla a hlavní představitele antropologie těla a tělesnosti |
| popsat možnosti a způsoby sociální interakce pomocí těla |
| přemýšlet inovativně o lidském těle a jeho významu v kulturním a sociálním životě společnosti minulých i současných |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat základní teoretické pojmy, používané v kurzu, v samostatné práci na projetku |
| pochopit mezioborové souvislosti v rámci studia antropologie těla a tělesnosti |
| kriticky zhodnotit a analyzovat úpravy lidského těla a jeho behaviorální potenciál v kontextu variability společenských norem a deviací |
| tematizovat a interpretovat práci s lidským tělem ve vizuální a literární tvorbě |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Projektová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Projektová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Skupinová konzultace, |
| Individuální konzultace, |
| Projektová výuka, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Výstupní projekt, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Brown, Peter. Tělo a společnost : muži, ženy a sexuální odříkání v raném křesťanství. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2000. ISBN 80-85959-72-0.
-
Doležalová, Iva,; Hamar, Eleonóra,; Bělka, Luboš. Náboženství a tělo. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4115-3.
-
František Vrhel. Antropologie sexuality: sociokulturní hledisko. Edice Panoráma biologické a sociokulturní antropologie : modulové učební texty pro studenty antropologie a "příbuzných" oborů. Brno, 2002.
-
Geller, Pamela L. Feminist anthropology : past, present, and future. Philadelphia : University of Pennsylvania Press, 2006. ISBN 0-8122-3940-7.
-
Grebeníčková, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha : Prostor, 1997. ISBN 80-85190-65-6.
-
Le Goff, Jacques; Truong, Nicolas. Tělo ve středověké kultuře. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-826-6.
-
Miner, Horace. Body Ritual among the Nacirema. American Antropologist 58. S 503 - 507. Michigan : University of Michigan, 1956.
-
Robb, John,; Harris, Oliver J. T. The body in history : Europe from the Palaeolithic to the future. New York : Cambridge University Press, 2013. ISBN 978-0-521-19528-7.
-
Robben, Antonius C. G. M. Death, mourning, and burial : a cross-cultural reader. Malden : Blackwell Publishing, 2004. ISBN 1-4051-1471-1.
-
Soukup, Martin; Dudziaková, Marie,; Dvořáková, Michaela,; Kadlecová, Jana; Rychlík, Martin. Tělo 2.0 : hranice těla a podoby bolesti. 2017. ISBN 978-80-7465-288-2.
-
Valle, Teresa del. Gendered anthropology. London : Routledge, 1993. ISBN 0-415-06127-X.
-
Verdery, Katherine. The political lives of dead bodies : reburial and postsocialist change. New York : Columbia University Press, 1999. ISBN 0-231-11231-9.
|