|
Vyučující
|
-
Toušek Ladislav, Mgr. Ph.D.
-
Kupka Petr, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Epistemologie a metodologie výzkumu v sociálních vědách Základní rámec metodologie sociálních věd Výzkumný design v aplikovaném výzkumu Konstrukce vzorku a stanovení jeho velikosti a kvalitativní saturace Kombinace kvalitativních a kvalitativních přístupů Aplikovaný výzkum v urbánním prostředí Výzkum "skrytých" populací Zaměřované rozhovory a zaměřované skupinově diskuse Příprava, přepis a editace dat různých druhů dat Analýza kvalitativních dat Výzkum trhu a výzkum veřejného mínění Analýza potřeb (needs assessment) a Social Impact Assessment Formulovaní výstupů, jejich prezentace a diseminace Politické aspekty a dopady aplikovaného výzkumu a jeho etika
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 38 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a popsat základy metodologie sociálních věd |
| interpretovat standardní typy dat |
| formulovat vlastní badatelské téma |
| popsat rozdíly mezi různými analytickými přístupy k poznávání sociálních fenoménů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat elektronické informační zdroje |
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
| ovládat prostředí operačního systému Windows |
| ovládat standardní počítačové programy |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit a popsat rozdíly mezi aplikovaným výzkumem a základním výzkumem |
| formulovat a charakterizovat výstupy z aplikovaného šetření |
| identifikovat a kriticky hodnotit možné etické problémy při realizaci výzkumného projektu |
| charakterizovat a vysvětlit základní postupy analýzy a interpretace kvalitativních dat |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit návrh aplikovaného výzkumného šetření |
| navrhnout a realizovat vlastní projekt aplikovaného výzkumu |
| identifikovat a v praxi realizovat jednotlivé kvalitativní techniky vytváření dat |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Laboratorní praktika, |
| Demonstrace dovedností, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Andranovich, Gregory D., and Gerry Riposa. Doing Urban Research. London, 1993.
-
Bernard, H. R. Analyzing Qualitative Data: Systematic Approaches. London, 1998.
-
Bernard, H. R. Handbook of Methods in Cultural Anthropology. Zalnut Creek. Altamira, 1998.
-
Bernard, Harvey Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Walnut Creek : Altamira Press, 1995. ISBN 0-8039-5245-7.
-
Bickman, Leonard,; Rog, Debra. Handbook of applied social research methods. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1998. ISBN 0-7619-0672-X.
-
Fetterman, David M. Ethnography : step by step. Newbury Park : SAGE Publications, 1989. ISBN 0-8039-2890-4.
-
Hedrick, T. E. Applied Research Design a Practical Guide.
-
Schensul, Jean J., and Margaret Diane Lecompte. Using Ethnographic Data: Interventions, Public Programming, and Public Policy. Walnut Creek, California, 1999.
|