|
Vyučující
|
-
Toušek Ladislav, Mgr. Ph.D.
-
Kupka Petr, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Koncept sociální exkluze a jeho operacionalizace 2. Marginalizované skupiny v České republice 3. Prostorové aspekty sociální exkluze 4. Ekonomické vyloučení 5. Chudoba a nezaměstnanost 6. Sociální vyloučení a sociální kapitál 7. Kulturní kapitál a reprodukce nerovnosti 8. Diskriminace a inkluze ve vzdělávání 9. Bezdomovectví 10. Migrace, cizinci a jejich integrace 11. Rasismus, xenofobie, diskriminace a menšiny 12. Nástroje inkluze a integrace
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 33 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Porozumět textům v anglickém jazyce. |
| Rozumět vědecky strukturované přednášce. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prezentovat výstupy vlastní samostatné práce |
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat jednotlivé přístupy ke studii nerovnosti, chudoby a marginalizace |
| shrnout a kriticky hodnotit přístupy k inkluzi a integraci znevýhodněných skupin občanů. |
| zhodnotit roli státu a neziskového sektoru v otázce inkluze |
| vymezit základní pojmy a koncepty spojené se sociálním vyloučením |
| Odborné dovednosti |
|---|
| formovat příčiny nerovnosti, chudoby a sociálního vyloučení |
| kriticky hodnotit a analyzovat přístupy k řešení problematiky sociálního vyloučení |
| nahlížet na problematiku marginalizace v komplexním pohledu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Písemná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Písemná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Agulnik, Phil; Hills, John,; Le Grand, Julian; Piachaud, David. Understanding social exclusion. Oxford : Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-925107-X.
-
Backwith, Dave. Social Work, Poverty and Social Exclusion. Maidenhead, Berkshire, Open University Press, 2015. ISBN 978-0-335-24585-7.
-
Navrátil, P.; Musil, L. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. I. Sociální exkluze a nové třídy: Sociální studia 5.. Brno: MU, 2000.
-
Pierson, John H. Tackling Poverty and Social Exclusion: Promoting Social Justice in Social Work. Routledge, 2016.
-
Sheppard, Michael. Social Work and Social Exclusion: The Idesa of Practice. Ahgate Publishnig, Ltd., 2012. ISBN 978-1-4094-9069-2.
-
Sirovátka, Tomáš. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
-
Toušek, Ladislav. Kultura chudoby, underclass a sociální vyloučení. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení Plzeň : V. 2006.
|