|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Náboženství a antropologie náboženství 2. Morálka, etika, právo. Antropologie práva. 3. Politika a politická antropologie 4. Sociální diferenciace a sociální soudržnost: věk a věkové skupiny/stupně. 5. Sociální diferenciace a sociální soudržnost: gender 6. Sociální diferenciace a sociální soudržnost: kasty, třídy, stavy, segmenty 7. Jazyk a antropologie jazyka 8. Sociální (kulturní) konstrukce reality 9. Antropologie jako věda, metodologie současných výzkumů 10. Antropologické studium komplexních společností (urbánní antropologie, studium kulturní změny) 11. Specializace v rámci sociální a kulturní antropologie: aplikovaná sociální antropologie, historická antropologie a vizuální antropologie. 12. Možnosti využití antropologického vědění v kontextu současné české společnosti, pracovní, badatelské a výzkumné příležitosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat sociální a kulturní antropologii ve vztahu k ostatním společenskovědním, přírodovědným i humanitním disciplínám |
| vymezit a vysvětlit klíčové pojmy, koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie a použít je při interpretaci relevantních společenských jevů a témat |
| popsat a interpretovat základní díla sociální a kulturní antropologie |
| vyjmenovat antropology, kteří se nejvýrazněji podíleli na formování sociální a kulturní antropologie, a vysvětlit kriticky zhodnotit jejich základní myšlenky |
| vysvětlit a využít základní metodologické postupy používané v rámci sociální a kulturní antropologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| z hlediska současných teoretických přístupů kriticky reflektovat a analyzovat příklady výzkumů, které se uskutečnily ve 20. století v rámci sociální a kulturní antropologie |
| s použitím základních metodologických postupů používaných v rámci sociální a kulturní antropologie navrhnout jejich uplatnění a využití ve výzkumném projektu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat z antropologické perspektivy politické systémy, právo, náboženství a umění |
| charakterizovat a hodnotit otázku sociální organizace a diferenciace na bázi genderu a věku, resp. na bázi tříd, kast, segmentů a sociálních skupin |
| vysvětlit a zhodnotit problematiku vztahu kultury a jazyka, epistemologická východiska antropologického poznání |
| popsat a prezentovat vybrané etnografické a historické příklady, související publikace a významné badatele |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porovnat a využít možnosti antropologie ve sféře praxe |
| kriticky reflektovat prameny, literaturu a audiovizuální záznamy, se kterými pracuje |
| vytvořit jednoduchý teoreticky i metodologicky fundovaný výzkumný design |
| samostatně interpretovat text |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| E-learning, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| E-learning, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Projektová výuka, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Samostudium, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Balandier, Georges. Politická antropologie. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-90-X.
-
Berger, Peter Ludwig; Luckmann, Thomas. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Praha : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
-
Bourdieu, Pierre. Nadvláda mužů. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
-
Eriksen, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie : příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
-
Goffman, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
-
Holý, Ladislav. Malý český člověk a velký český národ : národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-97-4.
-
Kaufmann, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-033-9.
-
Murphy, Robert F. Umlčené tělo. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-98-2.
-
Salzmann, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost : úvod do lingvistické antropologie. Praha : Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997.
-
Silverman, David. Doing qualitative research : a practical handbook. London : SAGE Publications, 2005. ISBN 1-4129-0197-9.
-
Vašíček, Zdeněk. Obrazy minulosti. Praha: Prostor, 1996.
|