Course: The human factor in public administration

« Back
Course title The human factor in public administration
Course code KSR/KVÚ
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Lindner Milan, Ing. Ph.D.
  • Patočka Jiří, Doc. Ing. CSc.
Course content
1. The administrative service, public service - service relationship 2. Historical anchoring civil service 3. Models of government services 4. State service in the EU countries and the EU 5. State Service and the Czech Republic 6. Applicable legislation civil service - civil service law, relationship to the Labour Code 7. Special rules of service 8. Civil servant status, status of employees of local governments 9. The service - the rights and responsibilities of civil servants, training for the civil service and civil service career system 10. Professional ethics in government employees in the Czech Republic and the EU 11. Personnel management, communication, communication skills, conflict and their solutions 12. Management and leadership, the art of leadership; coaching, facilitation and moderation 13. Evaluation of employee performance, motivation vs. handling, defense against manipulation, bullying

Learning activities and teaching methods
Practicum
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 16 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
detailně se orientovat se v problematice veřejné správy (státní správy i samosprávy), v její struktuře, pověřeních, rolích a úkolech apod. Disponovat detailními znalostmi právních základů státní správy i samosprávy v ČR. Rozlišovat různé typy institucí a organizací státní správy a jejich funkce, role a úkoly v praxi. Rozlišovat výkon samostatné vs. přenesené působnosti v rámci územních samosprávných celků. Disponovat základními přehledovými znalosti z oblasti řízení lidských zdrojů a personálního managementu. Uvědomovat si důležitost adekvátní nejen znalostní, ale i dovednostní vybavenosti pro výkon činností ve státní správě i samosprávě
Skills
disponovat základními komunikačními dovednostmi umožňujícími/dále zefektivňujícími komunikaci s podřízenými (z úrovně vedoucího zaměstnance), spolupracovníky, jakož specificky i občany jako klienty veřejné správy
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
osvojit si ucelené spektrum detailních znalostí z oblasti státní služby v ČR. Rozlišovat a umět argumentovat rozdíly v postavení státních zaměstnanců, úředníků územních samosprávných celků a ostatních zaměstnanců veřejného sektoru v ČR. Orientovat se v otázkách profesní etiky v podmínkách české veřejné správy. Po odborné stránce se seznámit se s tzv. ?soft-skills? a jejich významem pro efektivní výkon činnosti vedoucího zaměstnance ve veřejné i soukromé správě
Skills
osvojit si konkrétní přístupy, metody a techniky zvládání běžných i náročných komunikačních situací (např. krizová komunikace s klientem, řešení konfliktů cestou konsensu i kompromisu ad.) Položit základy osobního instrumentária manažerských nástrojů umožňujících efektivní vedení lidí; seznámit se s technikami leadershipu, koučování, moderace či facilitace Osvojit si manažerské postupy využitelné v rámci řízení a hodnocení pracovního výkonu, motivace a podpory podřízených ad
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Practicum
assessment methods
Test
Recommended literature
  • Armstrong, Michael. Řízení pracovního výkonu v podnikové praxi : cesta k efektivitě a výkonnosti. 1. vyd. Praha : Fragment, 2011. ISBN 978-80-253-1198-1.
  • Beck, Gloria. Zakázaná rétorika : 30 manipulativních technik. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1743-2.
  • BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management.. Brno: Computer Press,, 2006. ISBN 80-251-0396-X.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • Dvořáková, Zuzana. Řízení lidských zdrojů. V Praze : C.H. Beck, 2012. ISBN 978-80-7400-347-9.
  • Nakonečný, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. Vyd. 1. Praha : Management Press, 1992. ISBN 80-85603-01-2.
  • Nazare-Aga, Isabelle. Nenechte sebou manipulovat. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-049-6.
  • Plamínek, Jiří; Franc, Daniel. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
  • WATZLAWICK, P. Úvod do neštěstí. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-675-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester