|
Vyučující
|
-
Kalvas František, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. klasické výzkumy médií 2. focus groups 3. dotazníkové metody 4. mediální deníky 5. výzkumy sledovanosti, peoplemetry 6. etnografie mediálních a zpravodajských organizací 7. obsahová analýza 8. sémiotická analýza 9. konverzační analýza 10. kombinované metody v mediální analýze 11.-12. komparativní, historická a komparativněhistorická metoda v mediologii 13. nové trendy: internetový výzkum
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| číst v anglickém jazyce. |
| popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů. |
| popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvantitativních metod. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vybrané metody studia mediálních obsahů, účinků a výzkumu publika (dotazníkové šetření, focus group, etnografické metody výzkumu, obsahová analýza, semiotická analýza). |
| identifikovat vhodné možnosti aplikace těchto metod. |
| zdůvodnit teoreticky své hypotézy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat metody na vlastní výzkumný problém. |
| volit vhodnou kombinaci několika vybraných metod pro řešení vlastního výzkumného problému. |
| realizovat vlastní výzkum ve kterém uplatní vhodnou kombinaci několika vybraných metod. |
| prezentovat výsledky vlastního výzkumu v odborné studii. |
| formulovat výzkumné otázky a hypotézy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Berelson, B., Janowitz, M. Reader in Public Opinion and Communication. The Free Press, 1966.
-
Boyd-Barrett, Oliver; Newbold, Chris. Approaches to media : a reader. 1st ed. London : Arnold, 1995. ISBN 0-340-65229-2.
-
Buriánek, J. Sémantický diferenciál jako technika sociologického výzkumu. Sociologický časopis 6/1988. str. 645 - 656, 1988.
-
Fiske, John. Introduction to communication studies. 2nd ed. London : Routledge, 1990. ISBN 0-415-04672-6.
-
Hansen, Anders. Mass communication research methods. Hampshire : PALGRAVE, 1998. ISBN 0-333-61710-X.
-
Jensen, Klaus Bruhn; Jankowski, Nicholas W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. 1st ed. London : Routledge, 1991. ISBN 0-415-05405-2.
-
Katz, E. Dvoustupňový tok komunikace: nejnovější zpráva o hypotéze. In: Jirák, J., Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha, Karolinum, 2000.
-
Klapper, J. The Effects of Mass Communication. Illinois. Glencoe, 1960.
-
Neuendorf, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks : Sage Publications, 2002. ISBN 0-7619-1978-3.
-
Noelleová, Elisabeth. Výzkum veřejného mínění : úvod do metod demoskopie. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
-
Punch, Keith F. Developing effective research proposals. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-6356-1.
|