|
Vyučující
|
-
Kaňák Jan, Mgr. Bc. Ph.D.
-
Pařízková Alena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Praxe založená na důkazech (evidence-based practice) - Etické principy výzkumů sociální práce - Formulace výzkumného problému a výzkumný design - Problémy měření a sběr dat - dotazníkové šetření - Kvalitativní výzkumné metody - rozhovory - Analýza kvantitativních a kvalitativních dat
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci. |
| popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit hlavní metodologické přístupy |
| rozlišit základní principy výzkumných metod |
| vysvětlit různé způsoby výběru vzorku |
| vysvětlit různé techniky sběru dat a postupy analýzy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| připravit výzkumný projekt |
| vybrat vhodný vzorek na základě definice výzkumných otázek |
| formulovat otázky jak pro dotazníkové šetření, tak pro kvalitativní rozhovor |
| vytvořit dotazník |
| realizovat dotazníkové šetření |
| provést kvalitativní rozhovor |
| prezentovat výzkumná zjištění |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Projektová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bryman, Alan. Social research methods. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-920295-9.
-
Denzin, Norman K.; Lincoln, Yvonna S. The SAGE handbook of qualitative research. Thousands Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-2757-3.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
-
Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
-
Hendl, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
-
Ragin, Charles C.; Amoroso, Lisa. Constructing social research : the unity and diversity of method. 2nd ed. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1-4129-6018-2.
-
Seidman, Irving. Interviewing as qualitative research : a guide for researchers in education and the social sciences. 4th ed. New York : Teachers College Press, 2013. ISBN 978-0-8077-5404-7.
-
Schutt, Russell K. Investigating the social world : the process and practice of research. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-2928-2.
|