|
Vyučující
|
-
Glajchová Alena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co je emoce? Přístupy ke studiu emocí 2. Emoční socializace 3. Emoční práce, carework 4. Emoce a nerovnost: gender, rasa a třída 5. Emoční deviace 6. Emoce a identita 7. Emoce a sociální změna 8. Emoce jako komodita (kapitalismus, spotřeba) 9. Emoce a bezpečnost
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 41 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
| popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
| charakterizovat základní metodologické postupy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| číst odborné texty v anglickém jazyce. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní sociologické koncepty, které se uplatňují v oblasti sociologie emocí. |
| vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zaměřené na problematiku sociální podmíněnosti emocí. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti a dovednosti na porozumění praktickým příkladům toho, jak jsou emoce vyjadřované v různých sociálních a kulturních kontextech. |
| popisovat, jak rasa, třída, gender, pohlaví, věk a status určuje, které emoce jsou společensky akceptovatelné pro jedince, kteří sdílejí stejnou kulturu. |
| kriticky srovnávat genderovanou emoční zkušenost mužů a žen. |
| analyzovat, jak emoční pravidla a očekávání posilují nerovnosti ve společnosti. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Turner, Jonathan H.; Stets, Jan E. The sociology of emotions. New York : Cambridge University Press, 2005. ISBN 978-0-521-61222-7.
|