|
Vyučující
|
-
Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. historický kontext vzniku "kritické teorie" 2. teoretická východiska 3.-4. hlavní představitelé "kritické teorie" (2) 5.-6. metodologické problémy a rozpory v "kritické teorii" 7. modifikace a proměny kritické teorie v kontextu neomarxistická sociologie 8. psychoanalýzy, sociologické reflexe sociálních teorií 9. kulturologické analýzy 10.-11. aplikace "kritické teorie" v sociálním kontextu 12.-13. soudobí pokračovatelé kritické teorie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 21 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
| popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
| vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit proměny vývoje kritické teorie. |
| vyložit teoretická východiska a metodologické problémy spojené s kritickou teorií. |
| charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými přístupy v rámci kritické teorie. |
| vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy využívající přístupů spojených s kritickou teorií. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy přístupů v rámci kritické teorie. |
| samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v rámci přístupů zahrnovaných pod kritickou teorii. |
| samostatně kriticky zhodnotit paradigma kritické teorie. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních jevů optikou kritické teorie. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Adorno, Th. W., Horkheimer, M. Dialektik der Aufklärung.
-
Bonss, W., Honnet, A. (eds.). Sozialforschung als Kritik: Zum sozialwissenschaftlichen Potential der Kritischen Theorie.
-
Dubiel, H. Theory and Politics: Studie in the Development of Critical Theory.
-
Fraser, Nancy; Honneth, Axel. Přerozdělování nebo uznání?. Praha : Filosofia, 2004. ISBN 80-7007-200-8.
-
Fromm, Erich. Člověk a psychoanalýza. Praha : Aurora, 1997. ISBN 80-85974-18-5.
-
Geuss, R. The Idea of a Critical Theory: Habermas and the Frankfurt School.
-
Habermas, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti : zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Praha : Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6.
-
Habermas, Jürgen. The theory of communicative action. Vol. 1, Reason and the rationalization of society. Boston : Beacon Press, 1984. ISBN 0-8070-1507-5.
-
Habermas, Jürgen. The theory of communicative action. Vol. 2, Lifeworld and system : a critique of functionalist reason. Boston : Beacon Press, 1987. ISBN 0-8070-1401-X.
-
Held, David. Introduction to critical theory : Horkheimer to Habermas. Berkeley : University of California Press, 1980. ISBN 978-0-520-04175-2.
-
Marcuse, Herbert. Jednorozměrný člověk : Studie o ideologii rozvinuté industriální společnosti. Praha : Naše vojsko, 1991. ISBN 80-206-0075-2.
|