|
Vyučující
|
-
Hamplová Dana, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie a ideologie spravedlnosti 2. Spravedlnost a veřejné mínění 3.-4. Metodologické postupy při zdůvodňování spravedlnosti 5. Soudobé typologie 6. Spravedlnost a politika - má dopad na politické chování? 7. Spravedlivé války 8. Je nerovnost spravedlivá? 9. Současný výzkum zkoumání spravedlnosti 10. Spravedlnost a soudobá sociální změna 11.-12. Komunitarismus vs. liberalismus
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Skupinová konzultace, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 21 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
| popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
| charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
| vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit proměny vývoje teorií spravedlnosti. |
| vyložit teoretická východiska a metodologické problémy spojené s teoriemi spravedlnosti. |
| charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoretickými přístupy a konceptualizacemi spravedlnosti a nerovností. |
| vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy využívající teoretických konceptualizací při studiu spravedlnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy přístupů k teoriím spravedlnosti. |
| samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích spravedlnosti. |
| samostatně kriticky zhodnotit teorie spravedlnosti. |
| samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálního jevu, jenž bude analyzován optikou některé z teorií spravedlnosti. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Gray, John. Dvě tváře liberalismu. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-0992-0.
-
Hanley, Eric a Petr Matějů, Klára Vlachová, Jindřich Krejčí. The Making of Post-Communist Elites in Eastern Europe. Sociologický ústav AV ČR (Praha). Working Papers of the Project Social Trends, 1998.
-
Kersting, W. Kritik der Gleichheit. Über die Grenzen der Gerechtigkeit und Moral.
-
Kymlicka, W. Politische philosophie. Frankfurt, 1992.
-
Matějů, Petr,; Straková, Jana. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
-
Matějů, Petr; Večerník, Jiří. Zpráva o vývoji české společnosti 1989-1998. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0765-2.
-
Matějů, Petr; Vlachová, Klára. Nerovnost, spravedlnost, politika : Česká republika 1991-1998. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-82-6.
-
Rawls, John; Krejčí, Oskar. Teorie spravedlnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-89-9.
-
Reese-Schäfer, W. Was ist Kommunitarismus?. Frankfurt am Main, 1995.
-
Walzer, M. Spheres of justice: a defense of pluralism and equality. Oxford, 1985.
|