|
Vyučující
|
-
Syrovátková Štěpánka, Ing. Mgr.
-
Řezáč Karel, Mgr. Ph.D.
-
Šramota Miroslav Jan, Mgr. et Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj sociálních služeb v ČR 2. Právní úprava sociálních služeb, základní orientace 3. Typologie sociálních služeb, cílových skupin,nepříznivá sociální situace 4. Hodnocení kvality (význam a rozdělení standard kvality sociálních služeb) 5. Základní zásady pro poskytování sociálních služeb, základní proměnné pro poskytování sociálních služeb(veřejný závazek) 6. Ochrana lidských práv, střety, nakládání s dary, uplatnění vlastní vůle, předcházení stigmatizaci 7. Procesy sociální práce - jednání se zájemcem 8. Procesy sociální práce - uzavírání smlouvy 9. Procesy sociální práce - individuální plánování, hodnocení spolupráce I 10. Legislativní úpravy ve vybraných evropských zemích 11. Procesy sociální práce - individuální plánování,hodnocení spolupráce II 12. Hodnocení kvality poskytované služby, stížnosti 13. Shrnutí problematiky legislativní úpravy poskytování sociálních služeb
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 18 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci. |
| popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci. |
| číst odborné texty v anglickém jazyce. |
| uplatnit elementární funkční gramotnost. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět právním úpravám sociálních služeb. |
| klasifikovat sociální služby. |
| rozeznat základní cílové skupiny. |
| popsat standardy sociálních služeb v ČR. |
| vysvětlit problematiku hodnocení kvality sociálních služeb. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| posoudit aplikaci standardů sociální služeb a teoretických přístupů a metod v sociální práci. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Matoušek, O. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení, 1. vyd.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
-
MPSV. Standardy kvality sociálních služeb. Výkladový sborník pro poskytovatele. Praha: MPSV, 2008.
|