|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
(1) základní termíny, definice, přístupy (2) idea společnosti a idea přírody (3) společnost - ekonomie - životní prostředí (4) sociologie a environmentalismus (5) kulturní faktory ve vztahu společenstí k prostředí (6) globální kapitalismus a nadnárodní korporace (7) demokracie, občanská společnost, ekologie (8) společnost - individuum - zodpovědnost (9) výzkumné projekty v environmentální sociologii
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 17 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a vysvětlit základní společenské jevy na úrovni středoškolského učiva. |
| popsat formování základních sociálních trendů formujících vývoj společnosti na úrovni středoškolského učiva. |
| vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém jazyce. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit historické i soudobé přístupy ke studiu životního prostředí. |
| vyložit epistemologické a teoretické překážky sociologického výzkumu životního prostředí. |
| vyložit metodologická specifika výzkumu životního prostředí. |
| vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy využívající teoretických konceptualizací při studiu životního prostředí. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| klasifikovat různé typy přístupů k studiu životního prostředí. |
| samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy ve studiu životního prostředí. |
| samostatně kriticky zhodnotit teorie životního prostředí. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Praha : Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0817-7.
-
Keller, Jan. Až na dno blahobytu. Praha : Earth Save, 2005. ISBN 80-903085-7-0.
-
Keller, Jan; Frič, Pavol; Gál, Fedor. Hodnoty pro budoucnost. Praha : G plus G, 1996. ISBN 80-901896-4-4.
-
Keller, Jan. Sociologie a ekologie. 1. vyd. Praha, 1997. ISBN 80-85850-42-7.
-
Mishan, E. J. Spor o ekonomický růst. Praha : Sociologické nakl., 1994. ISBN 80-901424-3-5.
|