|
Vyučující
|
-
Glajchová Alena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. co je to rozvoj 2. modernizační přístup a chudoba 3. sociální a kulturní překážky rozvoje 4. rozvoj a strukturální závislost 5. rozvoj a odpovědi na změnu 6. problémy plánované sociální změny 7. rozvoj a globalizace 8. rozvoj, gender a lidská práva 9. rozvoj a životní prostředí 10. rozvoj a humanitární pomoc 11. rozvoj, transformace a střední Evropa 12. přehodnocení rozvoje
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| číst v anglickém jazyce. |
| popsat a vysvětlit základní sociologické metody a teorie. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat určující postoje a teoretická východiska. |
| popsat souvislosti mezi regionálním rozvojem a modernizačním přístupem. |
| vysvětlit základní pojmy, teorie a koncepty. |
| pochopit kontextuální a institucionální předpoklady rozvoje. |
| porozumět souvislosti mezi problematikou regionálního rozvoje a sociální změny v současné společnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit a následně typologizovat hlavní myšlenkové pozice. |
| rozlišit, případně rozpoznat vnitřní rozpory hlavních myšlenkových pozic. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Projektová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Projektová výuka, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Escobar, A. Encountering Development. The Making and Unmaking of the Third World. Princenton, 1995.
-
Ferguson, J. The Anti-Politics Machine. "Development", Depolitization, and Bureaucratic Power in Lesotho. London, 1994.
-
Friedmann, J. Cultural and Global Process. London, 1994.
-
Grillo, R. a Stirrat, R., L.(eds.). Discourses of Development. New York, 1997.
-
Long, N. An Inroduction to the Sociology of Rural Development. London, 1977.
-
McMichael, P. Development and social change: a global perspective (sociology for a new century). Pine Forge Press . 1996.. London, 1996.
-
Rahnema, M. a Bawtree, V. The Post-Development Reader. Zed Books, London, 1997.
-
Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.
-
Skelton, Tracey; Allen, Tim. Culture and Global Change. 1st pub. London : Routledge, 1999. ISBN 0-415-13917-1.
-
Strasser, H. a Randall,S., C. An Introduction Theories of Social Change. Routledge and Kegan Paul, London, 1981.
|