|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod. 2. Předpoklady a podmínky pro vznik designu v průběhu 19. století. 3. Období cca 1880-1914 a vlastní počátky průmyslového designu. 4. - 5. Design a "klasická" meziválečná avantgarda (cca období 1918-1933). 6. - 7. Design a dopravní prostředky 1918-1933 (cca období 1918-1933). 8. Design v USA v meziválečném období. 9. - 10. Období 1933-1939. Rozvoj designu jako samostatné disciplíny. 11. Vývoj v meziválečném Československu (1918-1939). 12. Exkurze. 13. Souhrn vývoje designu od 19. stol do roku 1939.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání |
| vybavit si základní znalosti o technických a technologických v designérské praxi, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti designu a jeho forem, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předpokladů vzniku designu, faktických počátků jeho vzniku od meziválečné avantgardy v Evropě, USA a Československu až k počátku II. světové války., pro jmenování hlavních osobností oboru a přiblížení jejich tvorby, role designéra v procesu vývoje výrobku (technického předmětu), příkladů historického vývoje designu v jednotlivých technických oborech, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky výrobků v jednotlivých obdobích vývoje designu, zařadit chronologicky průmyslový výrobek (technický předmět) podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které se nejvíce a nejpřínosněji rozvíjely, zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj průmyslového designu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Byars, Mel. The design encyclopedia. London : Laurence King, 2004. ISBN 1-85669-349-X.
-
Hauffe, Thomas. Design. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
-
Knobloch, Iva a Vondráček, Radim. Design v českých zemích 1900-2000. Praha : Academia, Uměleckoprůmyslové museum, 2016. ISBN 978-80-200-2.
-
Kolesár, Z. Nové kapitoly z dejín dizajnu,. Bratislava, 2009.
-
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
-
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 1. Praha - Národní technické muzeum, 1996.
-
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 2. Alessi, Praha - Národní technické muzeum.
-
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 3. Praha - Národní technické muzeum, 1999.
-
Raizman, David Seth. History of Modern Design. London : Laurence King Publishing Ltd, 2010. ISBN 9781856693486.
-
Read, Herbert. Umenie a priemysel. 1. vyd. Bratislava Slovenské vydavateĺstvo krásnej literatúry, 1963.
|