Předmět: Didaktika atletiky ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika atletiky ZŠ
Kód předmětu KTV/ADZS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Salcman Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Atletika v osnovách ZŠ, dotace, plánování. Zvláštnosti vyučovacího procesu. Metody a vyučovací formy. Didaktika běhů, skoků, vrhů a hodů. Využití náčiní a nářadí k rozvoji pohybových schopností v přírodním prostředí. Přípravy a vedení hodin atletiky na ZŠ. Přednášky z didaktiky školní atletiky vybraných atletických disciplín /nácvik, výcvik, korekce, diagnostika/. 1. Atletika v osnovách ZŠ. 2. Didaktika atletiky ZŠ (metody, formy). 3.-4. Didaktika běhů. 5.-6. Didaktika skoků. 7.-8. Didaktika hodů. 9.-11. Hodiny atletiky na ZŠ v různých podmínkách. 12.-13. Přednášky z didaktiky školní atletiky vybraných atletických disciplín /nácvik, výcvik, korekce, diagnostika/.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 12 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat teoretickými znalostmi nabytými v rámci bakalářského studia TV v předmětech atletiky A1 a A2
orientovat se v systematice předmětu
používat verbální a nonverbální vyjadřovací schopnosti
disponovat tělesnými a duševními předpoklady pro aktivní absolvování praktické výuky a praktických zápočtových požadavků
Odborné dovednosti
vést výukovou jednotku
aplikovat teoretické poznatky v praxi
analyzovat a kreativně řešit situace spojené s výukou atletiky
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat odbornou terminologii
vysvětlit teoretické základy řešené problematiky
Odborné dovednosti
vyhotovit přípravu na vyučovací jednotku
zhodnotit vyučovací jednotku
aplikovat teoretické poznatky v praxi
rozpoznat základní metodické, didaktické a praktické chyby
demonstrovat správné provedení vybraného sportovního výkonu
zajistit bezpečnost praktické výukové jednotky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Angela Lumpkin. Introduction to physical education, exercise science, and sport studies. Boston, 2005. ISBN 007285166X.
  • Comfort, Paul. Performance assessment in strength and conditioning. London, 2018. ISBN 978-0-415-78938-7.
  • Dostál, Emil; Velebil, Václav. Didaktika školní atletiky : Určeno pro posl. fak. tělesné výchovy a sportu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-7066-257-3.
  • Katzenbogner, Hans. Kinderleichtathletik. - 5., vollständig überarbeitete und erweitere Auflage. - (Mediathek Leichtathletik). Münster, 2018. ISBN 978-3-89417-288-6.
  • Kellmann, Michael. Sport, recovery, and performance : interdisciplinary insights. London, 2018. ISBN 978-1-138-28776-1.
  • Krasowski, Joe. Sports Scholarships & College Athletic Progs. Lawrenceville, NJ, 2004. ISBN 978076891524.
  • Lütgeharm, Rudi. Leichtathletik für Kinder & Jugendliche - Grundschule : Stundenbilder für die Grundschule. Kerpen, 2019. ISBN 978-3-96624-017-8.
  • Mark Guthrie. Coaching Track & Field Successfully. Champaign, IL : Human Kinetics, 2003. ISBN 978073604274.
  • Michael Spilling. Sports Injuries How to Prevent, Diagnose & Treat. Broomall, PA, 2004. ISBN 978159084625.
  • Rubáš, K. Pohybové hry. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-371-2.
  • Rubáš, Karel. Sportovní příprava. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1996. ISBN 80-7082-294-5.
  • Rubáš, Karel. Základní atletické disciplíny : Určeno stud. 1. - 4. roč. učitelství pro 1. stupeň zákl. škol i učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pedag. fak.. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-040-0.
  • Rubáš, Karel. Základní atletické disciplíny. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-290-2.
  • Shane Frederick. Track and field. Mankato, MN, 2012. ISBN 9781608182121.
  • Schoch, Matthias. Spielend laufen. Zürich, 2018. ISBN 978-3-03713-774-1.
  • United States Olympic Committee. A basic guide to decathlon. Torrance, CA, Milwaukee, WI, 2001. ISBN 978083682796.
  • William H. Freeman. Physical education, exercise, and sport science in a changing society. Sudbury, MA, 2011. ISBN 978076378157.
  • Wohlgefahrt, Karlheinz. Ein neues ABC des Laufens, Springens und Werfens: 1 .. Hamburg, 2014. ISBN 978-3-8300-7438-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní