Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Didactic aspects of development of movement abilities. Specifics of strengthening of youth, women and seniors. Basis of didactics of physical education (didactic-organizational forms of work, didactic control styles, didactic principles, methods and procedures, structure of the exercises unit). The supply of strengthening exercises of selected surface muscles (without and with use of the hand apparatus and with help of strengthening machines). Using feedback to perform these exercises correctly with intentional control and optimal breathing. Practice of the swimming styles crawl, backstroke and breaststroke. Practice of skills from the water rescue. Exercises and games in water. Organizational and legal aspects of movement activities in water. Physical recreation in the aquatic environment, physical activities for individuals with impairment in the aquatic environment. Wellness and water sports. Preventive action of the water environment in the area of healthy lifestyle of clients in a spa environment.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 12 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to use knowledge at the level of physical education at high school |
Skills |
---|
to use motor skills at the level of physical education at high school |
předvést a vysvětlit základní plavecké způsoby |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to recognize and describe competitive swimming styles, starting jumps and turns, to explain the principles of underwater swimming |
objasnit aplikaci didaktických zásad, vyučovacích postupů a metod do plánovaného pedagogického procesu |
objasnit a zdůvodnit právní, organizační a zdravotní pozadí pohybových aktivit ve vodě |
Skills |
---|
prakticky aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací postupy a metody do cvičebního procesu |
to use all competitive swimming styles in accordance with the swimming rules |
to apply turns and starting jumps in variable conditions of swimming practice |
prakticky vést pohybovou jednotku zdravotního zaměření pro vybranou skupinu klientů |
to use the skills at the level of the basics of swimming |
prakticky vést pohybovou jednotku kondičního zaměření pro vybranou skupinu klientů |
správně a erudovaně předvést optimální nastavení segmentů těla v rámci pohybové terapie |
předvést technicky správně základní plavecké způsoby |
předvést a vysvětlit praktickou dopomoc a záchranu unavenému plavci či tonoucímu |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
Lecture with a video analysis |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Practicum |
E-learning |
Skills demonstration |
Competences |
---|
Practicum |
E-learning |
Skills demonstration |
Multimedia supported teaching |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Self-evaluation |
Continuous assessment |
Seminar work |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Skills |
---|
Continuous assessment |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Peer evaluation of students |
Recommended literature
|
-
Bursová,M. Kompenzační cvičení. Praha, 2005.
-
Čechovská, Irena; Miler, Tomáš. Didaktika plavání. Praha, Karolinum, 2019. ISBN 9788024642833.
-
Čechovská, Irena; Miler, Tomáš. Plavání. 2., upr. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2154-5.
-
Motyčka Jaroslav a kol. Teorie plaveckých sportů. MU Brno, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
-
Motyčka, Jaroslav. Teorie plaveckých sportů : plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucích. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
|