Vyučující
|
-
Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu aplikovaná tělesná výchova, rozdělení didaktických výstupů, 2. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince s tělesným postižením - pomůcky, didaktické aspekty, integrace, 3. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince se zrakovým postižením - pomůcky, didaktické aspekty, integrace, 4. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince se sluchovým postižením - pomůcky, didaktické aspekty, integrace, 5. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince s mentálním postižením - pomůcky, didaktické aspekty, integrace, 6. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince s poruchami autistického spektra vizualizace, strukturalizace v TV, didaktické a psychologické aspekty, integrace, 7. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince s různými typy zdravotního postižení (onkologická anamnéza, metabolický syndrom,..) 8. Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními potřebami, 9. Možnosti terapií v péči o jedince se speciálními potřebami (canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie), 10. Sportovní a pohybové aktivity jedinců s postižením, Paralympijské hry, Speciální olympiády, 11. Možnosti inkluze žáka se speciálními potřebami, peer tutoring, 12. Organizace pracující s jedinci se zdravotním postižením, 13. Prezentace a zhodnocení didaktického výstupu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat vstupní znalosti z anatomie, fyziologie a zdravotní tělesné výchovy |
teoreticky rozebrat problematiku handicapu a jinakosti |
implementovat znalosti z předchozího studia do didaktického procesu integrace a inkluze osob s různým postižením |
Odborné dovednosti |
---|
projevit chuť, empatii a vstupní motivaci přijmout jinakost |
vložit své znalosti, zkušenosti a schopnosti do aktivního didaktického procesu zpřístupnění pohybových aktivit osobám různého věku s různým postižením |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat základní metody práce v oboru aplikovaných pohybových aktivit |
vhodně aplikovat a obhájit použití metodik užívaných v TV v podmínkách integrace žáků s postižením |
Vyhledávat v odborné literatuře pojmy propojující jednotlivé oblasti péče o jedince s postižením a vhodně je používat. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout, absolvovat a didakticky rozebrat modelové hodiny pro jednotlivé typy handicapu. |
na základě nabytých znalostí sestavovat a v praxi ověřovat program pohybové aktivity pro konkrétní skupinu osob s handicapem. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
APA Olomouc.
-
Ješina, O. & Kudláček, M. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc, 2011.
-
J.Madhu Bala. Methods Of Teaching Exceptional Children. DPH New Delhi, 2010. ISBN 81-7141-802-3.
-
Kol. autorů. Co byste měli vědět o integraci a nevíte, koho se zeptat. Rytmus, o.s., Praha, 2003.
-
Kudláček, Martin. Základy aplikovaných pohybových aktivit. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3954-9.
-
Panská, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3655-5.
-
Válková, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3163-5.
|