Předmět: Aplikovaná tělesná výchova

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná tělesná výchova
Kód předmětu KTV/ATV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu aplikovaná tělesná výchova, rozdělení didaktických výstupů, 2. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince s tělesným postižením - pomůcky, didaktické aspekty, integrace, 3. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince se zrakovým postižením - pomůcky, didaktické aspekty, integrace, 4. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince se sluchovým postižením - pomůcky, didaktické aspekty, integrace, 5. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince s mentálním postižením - pomůcky, didaktické aspekty, integrace, 6. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince s poruchami autistického spektra vizualizace, strukturalizace v TV, didaktické a psychologické aspekty, integrace, 7. Aplikovaná tělesná výchova pro jedince s různými typy zdravotního postižení (onkologická anamnéza, metabolický syndrom,..) 8. Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními potřebami, 9. Možnosti terapií v péči o jedince se speciálními potřebami (canisterapie, hipoterapie, muzikoterapie), 10. Sportovní a pohybové aktivity jedinců s postižením, Paralympijské hry, Speciální olympiády, 11. Možnosti inkluze žáka se speciálními potřebami, peer tutoring, 12. Organizace pracující s jedinci se zdravotním postižením, 13. Prezentace a zhodnocení didaktického výstupu.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat vstupní znalosti z anatomie, fyziologie a zdravotní tělesné výchovy
teoreticky rozebrat problematiku handicapu a jinakosti
implementovat znalosti z předchozího studia do didaktického procesu integrace a inkluze osob s různým postižením
Odborné dovednosti
projevit chuť, empatii a vstupní motivaci přijmout jinakost
vložit své znalosti, zkušenosti a schopnosti do aktivního didaktického procesu zpřístupnění pohybových aktivit osobám různého věku s různým postižením
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat základní metody práce v oboru aplikovaných pohybových aktivit
vhodně aplikovat a obhájit použití metodik užívaných v TV v podmínkách integrace žáků s postižením
Vyhledávat v odborné literatuře pojmy propojující jednotlivé oblasti péče o jedince s postižením a vhodně je používat.
Odborné dovednosti
navrhnout, absolvovat a didakticky rozebrat modelové hodiny pro jednotlivé typy handicapu.
na základě nabytých znalostí sestavovat a v praxi ověřovat program pohybové aktivity pro konkrétní skupinu osob s handicapem.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Projektová výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • APA Olomouc.
  • Ješina, O. & Kudláček, M. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc, 2011.
  • J.Madhu Bala. Methods Of Teaching Exceptional Children. DPH New Delhi, 2010. ISBN 81-7141-802-3.
  • Kol. autorů. Co byste měli vědět o integraci a nevíte, koho se zeptat. Rytmus, o.s., Praha, 2003.
  • Kudláček, Martin. Základy aplikovaných pohybových aktivit. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3954-9.
  • Panská, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3655-5.
  • Válková, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3163-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní