Předmět: Didaktika TV 1 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika TV 1 SŠ
Kód předmětu KTV/DI1SS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valach Petr, Mgr. Ph.D.
  • Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu didaktika školní tělesné výchovy, poučení o dodržování pravidel BOZP ve výuce. 2. Vyučovací jednotka ve školní TV z hlediska didaktických, fyziologických, sociologických a psychologických aspektů. 3. Základy reflexe a evaluace výuky pro potřeby tělovýchovné a sportovní praxe. 4. Organizační formy tělovýchovného procesu. 5. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově. 6. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově. 7. Vyučovací způsoby, postupy a metody. 8. Didaktické řídicí styly v tělesné výchově. 9. Učivo ve školní tělesné výchově. 10. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu. 11. Rámcový a školní vzdělávací program a práce s ním. 12. Didaktické zásady vyučovacího procesu. 13. Závěrečné shrnutí a evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat základní terminologii a názvosloví všech oblastí tělesné výchovy a sportu
zdůvodnit anatomicko - fyziologickou podstatu pohybové činnosti ve vztahu k vzdělávacímu obsahu tělesné výchovy na střední škole
Odborné dovednosti
stanovit obsahovou náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na střední škole
navrhnout metodiku nácviku pohybových dovedností a rozvoje pohybových schopností v jednotlivých sportovních odvětvích
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek s různým zaměřením, s různým využitím náčiní a nářadí
navrhnout způsoby organizace výuky vzhledem k zachování efektivity a bezpečnosti tělovýchovného procesu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace
aktivně užívat didaktickou terminologii
vymezit obsahovou a organizační náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na střední škole
Odborné dovednosti
aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody ve vyučování tělesné výchovy na střední škole
používat aktivně základními prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy
modifikovat jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů a různých typů vyučovacích jednotek
sestavit a graficky zapsat přípravu na vyučovací jednotku TV, doložit hospitační záznam z vyučovací jednotky TV
navrhnout modelovou vyučovací jednotku a zdůvodnit její strukturu a využití didaktických řídících stylů
kriticky zhodnotit práci kolegy, posoudit uzlová místa práce učitele TV
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
  • HNÍZDILOVÁ, M. Tělovýchovné chvilky, aneb, pohyb nejen v tělesné výchově. Brno: MU. 2006.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
  • Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
  • Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní