Vyučující
|
-
Valach Petr, Mgr. Ph.D.
-
Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu didaktika školní tělesné výchovy, poučení o dodržování pravidel BOZP ve výuce. 2. Vyučovací jednotka ve školní TV z hlediska didaktických, fyziologických, sociologických a psychologických aspektů. 3. Základy reflexe a evaluace výuky pro potřeby tělovýchovné a sportovní praxe. 4. Organizační formy tělovýchovného procesu. 5. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově. 6. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově. 7. Vyučovací způsoby, postupy a metody. 8. Didaktické řídicí styly v tělesné výchově. 9. Učivo ve školní tělesné výchově. 10. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu. 11. Rámcový a školní vzdělávací program a práce s ním. 12. Didaktické zásady vyučovacího procesu. 13. Závěrečné shrnutí a evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat základní terminologii a názvosloví všech oblastí tělesné výchovy a sportu |
zdůvodnit anatomicko - fyziologickou podstatu pohybové činnosti ve vztahu k vzdělávacímu obsahu tělesné výchovy na střední škole |
Odborné dovednosti |
---|
stanovit obsahovou náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na střední škole |
navrhnout metodiku nácviku pohybových dovedností a rozvoje pohybových schopností v jednotlivých sportovních odvětvích |
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek s různým zaměřením, s různým využitím náčiní a nářadí |
navrhnout způsoby organizace výuky vzhledem k zachování efektivity a bezpečnosti tělovýchovného procesu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace |
aktivně užívat didaktickou terminologii |
vymezit obsahovou a organizační náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na střední škole |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody ve vyučování tělesné výchovy na střední škole |
používat aktivně základními prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy |
modifikovat jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů a různých typů vyučovacích jednotek |
sestavit a graficky zapsat přípravu na vyučovací jednotku TV, doložit hospitační záznam z vyučovací jednotky TV |
navrhnout modelovou vyučovací jednotku a zdůvodnit její strukturu a využití didaktických řídících stylů |
kriticky zhodnotit práci kolegy, posoudit uzlová místa práce učitele TV |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
-
HNÍZDILOVÁ, M. Tělovýchovné chvilky, aneb, pohyb nejen v tělesné výchově. Brno: MU. 2006.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
-
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.
|