Předmět: Didaktika TV 2 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika TV 2 SŠ
Kód předmětu KTV/DI2SS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valach Petr, Mgr. Ph.D.
  • Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osobnost učitele tělesné výchovy, typologie učitele tělesné výchovy Žák ve výchovně vzdělávacím procesu Tělesná zdatnost ve školním pojetí Hodnocení a klasifikace v tělovýchovném procesu Diagnostika, evidence, kontrola, výchovné metody v tělovýchovném procesu Plánování v tělovýchovném procesu Plán tematického celku učitele předmětu tělesná výchova Hodnocení práce učitele tělesné výchovy-hospitace Právní podmínky v tělovýchovných procesech Netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech Didaktická technika a její využití v tělovýchovných procesech Seznámení s cvičnou školou Seznámení s podmínkami a přípravou na vyučování Seznámení se cvičnými učiteli Seznámení s modelovou přípravou na vyučovací jednotku Problematika hodnocení a klasifikace ve cvičných třídách Hospitace ve cvičné třídě + rozbor Praktický výstup - výuka TV na střední škole. Autoevaluace po vlastním praktickém výstupu. Vyučovací jednotka venku - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - gymnastika - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - atletika - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - sportovní hry - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - úpoly - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - netradiční hry - příprava, provedení, rozbor Hospitace se zaměřením na techniku a metodiku, na organizaci a řízení vyučování, na komunikaci, výchovné a sociální působení, na sledování a měření cvičebního, pedagogického a ztrátového času

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 12 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace z předchozího předmětu DI1SS
užívat didaktickou terminologii
Odborné dovednosti
stanovit metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích
používat zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek
vysvětlit, zařadit a popsat hospitační záznam ze sledované vyučovací jednotky
rozeznat rozdíly mezi didaktickým řešením a aplikací pro základní a střední školy
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit a navrhnout využití didaktických řídících stylů ve vyučování tělesné výchovy
zařazovat tělesnou zdatnost ve školním pojetí jako zdravotně orientovanou zdatnost
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na střední škole
Odborné dovednosti
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu
aplikovat netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na střední škole
používat diagnostiku, evidenci a kontrolu v tělovýchovném procesu jako neoddělitelnou součást vyučovacího procesu
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV
objektivizovat hodnocení výuky na základě dat a videozáznamu získaných ve vyučovacím procesu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce.
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
  • Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
  • Franz-Peter Schimunek. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1993.
  • Fromel, K. Programované vyučování v TV. Olomouc, 1984.
  • Fromel, K. Úvod do did. těl. výchovy. Olomouc, 1987.
  • Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
  • Gardner, Heather. Physical literacy on the move. 2017. ISBN 978-1-4925-3590-4.
  • Hnízdilová, M. Tělovýchovné chvilky. Brno: MU, 2006.
  • Hošek, V, Rychtecký, A. Motorické učení. Praha, UK, 1975.
  • Choutka, M., Brklová, D., Votík, J. Motorické uučení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: FPE, 1999.
  • Jonášová, D., Micháková, J., Mužík, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
  • Kantor, Milan. Co má znát a umět každý učitel : Výběr nejdůležitějších poznatků týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví ve škole a repetitórium základů první pomoci při náhlém postižení zdraví : Určeno stud. 4. roč. učitelství 1. stupnZŠ a 5. roč. učitelst. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-076-1.
  • Kostková, J. a kol. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha UK, 1981.
  • Kostková, J. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: SPN, 1981.
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
  • Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc, 1998.
  • Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
  • Plíva, M. a kol. Informace o škol. TV I.. Praha, 1989.
  • Plíva, M. Klasifikace ve školní TV. Praha, 1989.
  • Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
  • Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
  • Sýkora, František; Kostková, Jarmila; Vorlíček, Václav. Didaktika tělesné výchovy : učební text pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. Praha : SPN, 1985.
  • Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.
  • ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní