Předmět: Didaktika TV 2 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika TV 2 ZŠ
Kód předmětu KTV/DI2ZS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valach Petr, Mgr. Ph.D.
  • Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osobnost učitele tělesné výchovy, typologie učitele tělesné výchovy Žák ve výchovně vzdělávacím procesu Tělesná zdatnost ve školním pojetí Hodnocení a klasifikace v tělovýchovném procesu Diagnostika, evidence, kontrola, výchovné metody v tělovýchovném procesu Plánování v tělovýchovném procesu Plán tematického celku učitele předmětu tělesná výchova Hodnocení práce učitele tělesné výchovy-hospitace Právní podmínky v tělovýchovných procesech Netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech Didaktická technika a její využití v tělovýchovných procesech Seznámení s cvičnou školou Seznámení s podmínkami a přípravou na vyučování Seznámení se cvičnými učiteli Seznámení s modelovou přípravou na vyučovací jednotku Problematika hodnocení a klasifikace ve cvičných třídách Hospitace ve cvičné třídě + rozbor Praktický výstup - výuka TV na základní škole. Autoevaluace po vlastním praktickém výstupu. Vyučovací jednotka venku - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - gymnastika - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - atletika - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - sportovní hry - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - úpoly - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - netradiční hry - příprava, provedení, rozbor Hospitace se zaměřením na techniku a metodiku, na organizaci a řízení vyučování, na komunikaci, výchovné a sociální působení, na sledování a měření cvičebního, pedagogického a ztrátového času

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace z předchozího předmětu DI1SZ
užívat didaktickou terminologii.
Odborné dovednosti
stanovit metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích
používat zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek
vysvětlit, zařadit a popsat hospitační záznam ze sledované vyučovací jednotky
rozeznat rozdíly mezi didaktickým řešením a aplikací pro základní a střední školy
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit a navrhnout využití didaktických řídících stylů ve vyučování tělesné výchovy
zařazovat tělesnou zdatnost ve školním pojetí jako zdravotně orientovanou zdatnost
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na základní škole
Odborné dovednosti
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu
aplikovat netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na základní škole
používat diagnostiku, evidenci a kontrolu v tělovýchovném procesu jako neoddělitelnou součást vyučovacího procesu
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Angela Clow, Sarah Edmunds. Physical activity and mental Health. Human Kinetics, 2014. ISBN 978-1450434331.
  • Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2005.
  • Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čapek, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
  • Fosterová, R., Hantingerová, K. 85 her pro zlepšení kondice dětí. Praha: portál, 1997.
  • Fromel, K. Programované vyučování v TV. Olomouc, 1984.
  • Fromel, K. Úvod do did. těl. výchovy. Olomouc, 1987.
  • Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
  • Hnízdilová, M. Tělovýchovné chvilky. Brno: MU, 2006.
  • Hošek, V, Rychtecký, A. Motorické učení. Praha, UK, 1975.
  • Hrabinec, Jiří. Tělesná výchova pro učitele na 2. stupni základních škol. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-246-3625-2.
  • Choutka, M., Brklová, D., Votík, J. Motorické uučení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: FPE, 1999.
  • Jonášová, D., Micháková, J., Mužík, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
  • Kostková, J. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: SPN, 1981.
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
  • Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchvy mezi paragrafy. Olomouc: Hanex, 1998.
  • Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
  • Perič, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004.
  • Plíva, M. Klasifikace ve školní TV. Praha, 1989.
  • Rubáš, K. Sportovní příprava. Plzeň: ZČU, 1996.
  • Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
  • Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
  • Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.
  • Votík, J., Bursová, M. Přehled metod stimulace motorických skochpností. Plzeň: ZČU, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní