Vyučující
|
-
Valach Petr, Mgr. Ph.D.
-
Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osobnost učitele tělesné výchovy, typologie učitele tělesné výchovy Žák ve výchovně vzdělávacím procesu Tělesná zdatnost ve školním pojetí Hodnocení a klasifikace v tělovýchovném procesu Diagnostika, evidence, kontrola, výchovné metody v tělovýchovném procesu Plánování v tělovýchovném procesu Plán tematického celku učitele předmětu tělesná výchova Hodnocení práce učitele tělesné výchovy-hospitace Právní podmínky v tělovýchovných procesech Netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech Didaktická technika a její využití v tělovýchovných procesech Seznámení s cvičnou školou Seznámení s podmínkami a přípravou na vyučování Seznámení se cvičnými učiteli Seznámení s modelovou přípravou na vyučovací jednotku Problematika hodnocení a klasifikace ve cvičných třídách Hospitace ve cvičné třídě + rozbor Praktický výstup - výuka TV na základní škole. Autoevaluace po vlastním praktickém výstupu. Vyučovací jednotka venku - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - gymnastika - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - atletika - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - sportovní hry - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - úpoly - příprava, provedení, rozbor Vyučovací jednotka v tělocvičně - netradiční hry - příprava, provedení, rozbor Hospitace se zaměřením na techniku a metodiku, na organizaci a řízení vyučování, na komunikaci, výchovné a sociální působení, na sledování a měření cvičebního, pedagogického a ztrátového času
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace z předchozího předmětu DI1SZ |
užívat didaktickou terminologii. |
Odborné dovednosti |
---|
stanovit metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích |
používat zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově |
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek |
vysvětlit, zařadit a popsat hospitační záznam ze sledované vyučovací jednotky |
rozeznat rozdíly mezi didaktickým řešením a aplikací pro základní a střední školy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit a navrhnout využití didaktických řídících stylů ve vyučování tělesné výchovy |
zařazovat tělesnou zdatnost ve školním pojetí jako zdravotně orientovanou zdatnost |
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na základní škole |
Odborné dovednosti |
---|
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu |
aplikovat netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech |
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na základní škole |
používat diagnostiku, evidenci a kontrolu v tělovýchovném procesu jako neoddělitelnou součást vyučovacího procesu |
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Angela Clow, Sarah Edmunds. Physical activity and mental Health. Human Kinetics, 2014. ISBN 978-1450434331.
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2005.
-
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Fosterová, R., Hantingerová, K. 85 her pro zlepšení kondice dětí. Praha: portál, 1997.
-
Fromel, K. Programované vyučování v TV. Olomouc, 1984.
-
Fromel, K. Úvod do did. těl. výchovy. Olomouc, 1987.
-
Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
-
Hnízdilová, M. Tělovýchovné chvilky. Brno: MU, 2006.
-
Hošek, V, Rychtecký, A. Motorické učení. Praha, UK, 1975.
-
Hrabinec, Jiří. Tělesná výchova pro učitele na 2. stupni základních škol. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-246-3625-2.
-
Choutka, M., Brklová, D., Votík, J. Motorické uučení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: FPE, 1999.
-
Jonášová, D., Micháková, J., Mužík, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
-
Kostková, J. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: SPN, 1981.
-
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
-
Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchvy mezi paragrafy. Olomouc: Hanex, 1998.
-
Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
Perič, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004.
-
Plíva, M. Klasifikace ve školní TV. Praha, 1989.
-
Rubáš, K. Sportovní příprava. Plzeň: ZČU, 1996.
-
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
-
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.
-
Votík, J., Bursová, M. Přehled metod stimulace motorických skochpností. Plzeň: ZČU, 1998.
|