Course: Physical Education 4

« Back
Course title Physical Education 4
Course code KTV/DTV
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study 4
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Fajfrlíková Tereza, Mgr.
  • Benešová Daniela, Mgr. Ph.D.
  • Kalistová Petra, Mgr.
  • Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
Course content
Basic organizational forms of school physical education. Lesson of P.E. in term of didactic, sociological and psychological aspects. Analysis of individual parts of P.E. lesson and methods of evaluation of efficiency. Organizational forms of work. Didactic control styles. Didactic aspects of motor learning. Didactics of development of movement abilities. Control, planning and evaluation. Application of theoretical knowledge from didactics of P.E. and didactics of individual sports. Inspection in lessons of P.E. at the first level of elementary school. Thematic plan and its verifying in practice. Preparation and practical presentations of students in individual lessons of P.E. at the first level of elementary school with various emphasis, written records of inspection in class, evaluation of educational units and a teacher.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis, Cooperative instruction, Discussion, One-to-One tutorial, Internship, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Students' self-study, Practicum
  • Practical training (number of hours) - 26 hours per semester
  • Individual project (40) - 5 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 3 hours per semester
  • Preparation for laboratory testing; outcome analysis (1-8) - 8 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
explain and apply the methodology of training movement skills in individual sports
popsat a vysvětlit zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově na 1. stupni základní školy
stanovit vhodnou formu komunikace s dětmi při pohybových aktivitách
Skills
apply the principles of warm-up, compensation and relaxation in physical education at primary school level 1
aplikovat metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích podle cílové skupiny dětí
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
apply the basic concepts of didactics of physical education, explain the necessity and variability of organizational forms and didactic-organizational forms of work of the physical education process
objasnit činnost učitele i žáků v tělesné výchově a objektivizovat hodnocení výuky na základě dat a videozáznamu získaných ve vyučovacím procesu
vysvětlit a zhodnotit vlastní didaktickou činnost v tělesné výchově
Skills
use modern didactic technology in the physical education process
aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody do výuky tělesné výchovy na 1. stupni základní školy
modifikovat jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů
na základě sestavených plánů zpracovat různé typy vyučovacích jednotek TV s vhodným pohybovým obsahem
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Internship
Task-based study method
Cooperative instruction
Self-study of literature
Individual study
One-to-One tutorial
Discussion
Skills
Practicum
Field trip
Skills demonstration
Cooperative instruction
Textual studies
Students' portfolio
Competences
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Continuous assessment
Self-evaluation
Skills
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Self-evaluation
Competences
Self-evaluation
Recommended literature
  • www.tv4.ktv-plzen.cz.
  • BELŠAN, P. Tělesná výchova pro 1.-2.roč.,3.-4.roč.,5.-8.roč. ZŠ. Praha: SPN, 1977.
  • Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
  • Hájková, Jana. Kapitoly z gymnastiky na 1. stupni základní školy : pro denní a distanční studium. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-343-6.
  • Harris, J. Promoting active lifestyles in schools. 2019. ISBN 978-1-4925-3381-8.
  • Krištofič, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
  • Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
  • MUŽÍK,V a KREJČÍ,M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1977.
  • Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
  • VILÍMOVÁ,V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002.
  • VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 2. Praha: Grada, 2009, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
  • VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 3. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3590-0.
  • VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
  • VOTÍK, J. a BURSOVÁ, M. Přehled metod stimulace motorických schopností. Plzeň: ZČU, 1994.
  • Werner, Peter H. Teaching children gymnastics. 2nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester