|
Vyučující
|
-
Suleková Michala, Mgr.
-
Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
I. Úvod do tématu komunikace A) Komunikace obecně definování tématu a pojmu - co je to, proč jí potřebujeme, jak na co nejúčinnější komunikaci komunikační proces B) Účastníci komunikace: vysílač - přijímač osobnostní psychologie - typy osobnosti/myšlení/komunikace navázání vztahu, získání důvěry jak účastníci komunikaci ovlivňují, jak v ní působí C) Složky komunikace: verbální komunikace obsah komunikace je důležitý volba terminologie, porozumění neverbální komunikace řeč těla prozradí vše hlídáme svou řeč těla, čteme jí u klientů paraverbální komunikace telefonáty, budování vztahu přátelský tón hlasu především D) Komunikační bariéry a bloky vnitřní x vnější E) Prezentace - vystupování před lidmi zásady, rady, tipy, triky struktura projevu - příprava argumentace námitky a jak s nimi zacházet II. Komunikace podnikatele a odborníka A) Jak komunikuje odborník vytváření důvěryhodnosti sebevědomí a odbornost vhodné formy a obsahy komunikace budování jména/značky B) Marketingová a obchodní komunikace C) Formy komunikace podnikatele/živnostníka: formy, jejich vlastnosti, výhody a nevýhody osobní komunikace videohovor - Google Meet, Teams, WhatsApp, FaceTime telefonní hovor e-mail webová stránka textová zpráva - sms, WhatsApp, Messenger... chat na webu sociální sítě - FB, Instagram, Twitter, LinkedIn video zprávy ručně psané vzkazy a další III. Části efektivní komunikace Z čeho se dále skládá efektivní komunikace - jak být díky komunikaci oblíbený, uznávaný a úspěšný A) Efektivní komunikace wellness/fitness specialisty důležité části efektivní komunikace otázky - typy, schopnost se ptát aktivní naslouchání - empatie parafrázování, zrcadlení kritika - konstruktivně, chytře umění dávat instrukce vlastnosti a schopnosti, které pomáhají - zdvořilost, trpělivost, umění vybudovat vztah/napojení, schopnost zacházet s argumenty komunikujeme logicky, moudře a srozumitelně očekávání není dobré zklamat redukujeme zmatení a nepochopení transparentnost - buďte průhlední, předvídatelní, upřímní flexibilita - měňte přístup dle typu a přístupu klienta - zrcadlete B) Koučink co to je a jak nám může pomoci vznik, hlavní představitelé principy, filosofie, metodika IV. Emoční inteligence, konflikty, asertivita A) Emoční inteligence jak souvisí s komunikací a naším úspěchem v životě emoce a jejich funkce v komunikaci B) Konflikty typy a zdroje konfliktů schopnost řešení a důsledky neřešení komunikace s problémovým klientem prevence C) Osobní rozvoj na poli komunikace sebeuvědomění/sebevědomí/sebedůvěra D) Komunikační styly: agresivní pasivní manipulativní (agresivně - pasivní) asertivní E) Asertivita co je to a proč je to nejefektivnější kód komunikace prvky asertivního chování asertivní práva asertivní techniky typy asertivity
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat základy běžné komunikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Nejsou stanoveny |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| užívat anglický jazyk na úrovni B1 SERR |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit efektivní komunikační postupy |
| popíše složky, části, styly a formy komunikace |
| zhodnotí výhody a nevýhody složek, částí, stylů a forem komunikace |
| správně užívá odbornou terminologii z oblasti komunikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat a demonstrovat efektivní komunikační postupy |
| rozpozná řeč těla o sebe i ostatních osob |
| pracovat s hlasem |
| efektivně prezentuje své myšlenky |
| chovat se asertivně |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| chovat se sebevědoměji |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| E-learning, |
| Samostudium, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Individuální konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Inscenační metody, hraní rolí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Buchtová, Božena. Rétorika. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0868-X.
-
Černý, Vojtěch. Řeč těla : [neverbální komunikace pro obchodníky i běžný život]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1658-6.
-
Fleming, Ian; Taylor, Allan J. D. Koučování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-009-7.
-
Hierhold, Emil. Rétorika a prezentace : jak s jistotou působivě prezentovat a přednášet . tipy a triky pro úspěšnou prezentaci : vizuální a verbální techniky : přesvědčovací a argumentační strategie : od flipchartu po PowerPoint. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0782-9.
-
Maříková, Marie. Rétorika : manuál komunikačních dovedností. Praha : Professional Publishing, 2002. ISBN 80-86419-31-2.
-
Novák, Tomáš; Capponi, Věra. Asertivně do života. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3869-7.
-
Špačková, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1704-2.
|