Předmět: Pohybová rekreace 1

« Zpět
Název předmětu Pohybová rekreace 1
Kód předmětu KTV/PR1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švátora Karel, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Daniela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia pohybové rekreace. 2. Vliv pohybové aktivity/inaktivity na zdraví člověka. 3. Reakce a adaptace na pohybovou zátěž. 4. Reakce a adaptace na pohybovou zátěž. 5. Stresová reakce. 6. Psycho-fyziologické aspekty pohybové aktivity. 7. Psycho-sociální aspekty pohybové rekreace. 8. Přiměřenost pohybového režimu vzhledem k věku. 9. Civilizační onemocnění, charakteristika. 10. Civilizační onemocnění, rizikové faktory. 11. Kardiovaskulární onemocnění. 12. Metabolická onemocnění, obezita. 13. Závěrečná evaluace předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat pojmy z oboru kinantropologie a rekreologie
Odborné dovednosti
vymezit a používat základní pojmy z oblasti rekreologie,
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit problematiku pohybové rekreace v kontextu současného života
systematizovat poznatky z oboru fyziologie, psychologie, sociologie a pedagogiky sportu na podmínky rekreační tělesné výchovy a sportu, psycho-sociální aspekty pohybové rekreace.
Odborné dovednosti
stanovit vliv pohybové aktivity/inaktivity na zdraví člověka, sestavit pohybový program dle stanovených kritérií
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Test,
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bös, Klaus,; Brehm, Walter. Handbuch Gesundheitssport. 2., vollständig neu bearbeitete Aufl. Schorndorf : Hofmann, 2006. ISBN 978-3-7780-1702-9.
  • Cathala, Hana. Wellness : od vnějšího pohybu k vnitřnímu klidu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2323-5.
  • Cooper, Kenneth H. Aerobický program pre aktívne zdravie : Pohyb, výživa, duševná rovnováha. 2. vyd. Bratislava : Šport, 1990. ISBN 80-7096-073-6.
  • Hendl, Jan; Dobrý, Lubomír. Zdravotní benefity pohybových aktivit : monitorování, intervence, evaluace. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2000-8.
  • Hošek, Petr. Racionální pohybová aktivita a zdraví - různá onemocnění, různé mechanismy účinku. MEDI 98. Prevence v medicíně Plzeň : Lékařská faku. 1998.
  • Klein, R., G. The Human Career: Human Biological and Cultural Origins. The University of Chicago Press: Chicago, 1999.
  • Kudláček, Vlastimil. Pohybová aktivita obyvatel České republiky z hlediska organizovanosti, provozování a přání. Sborník příspěvků z mezinárodního semináře Pedagog. 2005.
  • Slepičková, Irena. Sport a volný čas. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0044-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (16) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (17) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní