|
Vyučující
|
-
Benešová Daniela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Uvést do studia předmětu. 2. Charakterizovat nejčastější rekreační pohybové aktivity. 3. Struktura cvičební jednotky, zásady sestavení cvičební jednotky pohybové rekreace. 4. Didakticko-organizační formy v pohybové rekreaci. 5. Psychomotorický vývoj jednotlivých ontogenetických stádiích. 6. Plánování v pohybové rekreaci, druhy plánů. 7. Sestavení kondičního programu pro různé věkové kategorie cvičenců. 8. Představit metody testování a diagnostiky zdatnosti a výkonnosti v rekreační tělesné výchově a sportu. 9. Zdravotně orientovaná zdatnost. 10. Představit studentům možnosti pohybové rekreace v různých podmínkách působení. 11. Výživa ve sportu. 12. Upozornit na sociální význam integrace zdravotně postižených v rámci pohybové rekreace. 13. Závěrečná evaluace předmětu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| aplikovat teoretické poznatky získané v předmětu KTV/PR1, z oboru kinantropologie, fyziologie a anatomie. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit pohybový program pro konkrétní osobu |
| diagnostikovat fyzickou kondici a složení těla jedince |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| používat základní pojmy z oboru didaktiky tělesné výchovy a sportu |
| aplikovat základní pojmy didaktiky TVS do podmínek oboru pohybové rekreace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyhledat v odborné literatuře pojmy propojující jednotlivá odvětví |
| vytvořit přehled o možnostech pohybové rekreace, |
| sestavit cvičební jednotku pohybové rekreace s ohledem na individuální zvláštnosti jedince |
| řídit cvičební jednotku pohybové rekreace |
| zpětnovazebně zhodnotit cvičební jednotku z hlediska organizace a efektivity |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Doporučená literatura
|
-
Cathala, Hana. Wellness : od vnějšího pohybu k vnitřnímu klidu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2323-5.
-
časopisy. Česká kinantropologie a další odborné časopisy.
-
Hendl, Jan; Dobrý, Lubomír. Zdravotní benefity pohybových aktivit : monitorování, intervence, evaluace. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2000-8.
-
Kudláček, Vlastimil. Pohybová aktivita obyvatel České republiky z hlediska organizovanosti, provozování a přání. Sborník příspěvků z mezinárodního semináře Pedagog. 2005.
-
Mužík, Vladislav,; Janík, Tomáš,; Wagner, Roland. Neue Herausforderungen im Gesundheitsbereich an der Schule : was kann der Sportunterricht dazu beitragen? : VII. Sommerakademie, 20.?24. August 2006, Telč. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita pro Centrum pedagogického výzkumu PdF MU, 2006. ISBN 80-210-4191-9.
-
Sherrill, Claudine. Adapted physical activity, recreation, and sport : crossdisciplinary and lifespan. 6th ed. Boston : McGraw-Hill, 2004. ISBN 0-697-29513-3.
|